گروه خودرو- در حالی که نزدیک به یک سال از رونمایی رانا، دومین برند ایران‌خودرو می‌گذرد، وزیر صنایع‌ومعادن اعلام کرد که این محصول فقط رونمایی شده و بس؛ علی‌اکبر محرابیان که در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات و مجموعه‌های خودرو صحبت می‌کرد در این زمینه به خبرنگار ما گفت: پروژه دومین محصول ملی ایران‌خودرو یعنی رانا، فقط در حد رونمایی بوده است. این گفته وزیر صنایع در شرایطی است که رانا روز ۲۹ فروردین‌ماه امسال، با حضور وی و همزمان با مراسم تودیع منوچهر منطقی از مدیرعاملی ایران‌خودرو، رونمایی شد و قرار بود اواخر امسال، تجاری‌سازی آن آغاز شود، اما مسوولان ایران‌خودرو چندی بعد عنوان کردند که پروژه رانا اقتصادی و به صرفه نیست.

البته پیش از رانا، سایپایی‌ها نیز از اولین محصول ملی خود با نام مینیاتور رونمایی کرده و وعده عرضه آن را طی پاییز امسال دادند، این در حالی است که کارخانه سامیار کاشان، هنوز آمادگی لازم برای میزبانی مینیاتور را ندارد و قطعا این محصول تا قبل از زمستان به بازار نخواهد آمد.

وزیر صنایع در این زمینه نیز تاکید کرد: همکاران ما در حال انجام اقدامات لازم برای تولید و عرضه مینیاتور هستند و این محصول، امسال روانه بازار خواهد شد.

محرابیان همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا مینیاتور و رانا، این قدر زود رونمایی شده و آیا رونمایی از این دو به صلاح بوده یا نه؟ گفت: من استاندارد خاصی را در این زمینه که چه فاصله زمانی باید بین رونمایی از یک محصول و عرضه آن باشد، ندیده‌ام.

این گفته محرابیان در شرایطی است که بنابر اظهارات کارشناسان، خودروسازان معتبر دنیا معمولا شش‌ماه قبل از عرضه محصول تولیدی خود به بازار، از آن رونمایی کرده و پس از نمایش خودرو مورد نظر در برخی نمایشگاه‌های بین‌المللی و انجام بازارسنجی‌های لازم، آن را تجاری‌سازی و عرضه می‌کنند.