گروه خودرو - بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی طی هفت ماه سال جاری در حالی ۱۷‌هزار و ۸۷۷‌دستگاه انواع خودرو وارد کشور شد که در همین مدت خودروسازان نیز موفق به صادرات ۱۹‌هزار و ۸۸۳‌دستگاه انواع خودرو شدند.

بر اساس آمار اعلام شده، طی مدت زمان مذکور در مجموع ۱۷‌هزار و ۸۷۷دستگاه انواع خودرو به ارزش ۳۶۴میلیون دلار وارد کشور شد که آمار مذکور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان دهنده کاهش ۴۴/۵۳درصدی واردات خودرو از لحاظ تعداد و کاهش ۱۵/۵۰ از لحاظ ارزش است.

از سوی دیگر در مدت زمان مذکور خودروسازان نیز در مجموع موفق به صادرات ۱۹‌هزار و ۸۸۳ دستگاه انواع خودرو به ارزش ۱۲۰‌میلیون و شش‌هزار دلار شدند که آمار مذکور نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد با کاهش ۱۵/۷‌درصدی و از لحاظ ارزش نیز با کاهش ۰۸/۳۳همراه بوده است.افت واردات خودرو از شهریور ماه سال گذشته آغاز شد و در سال جاری نیز ادامه یافت، به طوری که طبق آمار هفت ماهه، روند نزولی همچنان ادامه دارد. این در حالی است که با توجه به اعمال قوانین سخت گیرانه برای واردات خودرو و کاهش آن به صورت شناسنامه‌ای، احتمال ادامه روند کاهش واردات خودرو تا پایان سال دور از ذهن نیست.از سوی دیگر طی این مدت علاوه برخودروهای وارداتی که کاهش واردات را تجربه کردند، خودروهای داخلی نیز با کاهش صادرات مواجه بودند.

هرچند بر اساس آمار گمرک صادرات خودرو در هفت ماه نسبت به ماه‌های گذشته تا حدودی افزایش داشته، اما هنوز خودروسازان نتوانسته‌اند برنامه صادراتی سال گذشته را محقق کنند، به طوری که از برنامه صادراتی سال جاری نیز عقب هستند.به گفته کارشناسان با آغاز صادرات پژو ۲۰۶ SD و شتاب گرفتن صادرات تندر ۹۰ خودروسازان توانستند نسبت به ماه‌های ابتدای سال جاری تا حدودی رشد را تجربه کنند.