ایسنا - بررسی وضعیت بازار خودرو کشور در هفت ماهه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد که نزدیک به ۹۵‌درصد از بازار خودروهای سواری کشور در این مدت در اختیار تنها چهار برند بوده است. بر این اساس در هفت ماهه نخست امسال ۶۱۹‌هزار و ۹۸۳ دستگاه انواع خودروهای سواری در کشور تولید شد که ۲/۹۵درصد از این تولید در اختیار چهار برند پژو، پراید، تندر-۹۰ و سمند بود. بر این اساس بیشترین سهم از بازار داخلی خودروهای سواری در هفت ماهه امسال مربوط به انواع مدل‌های پراید (سایپا و پارس‌خودرو) با ۶/۴۸‌درصد بود.

بعد از پراید نیز انواع مدل‌های پژو (ایران خودرو) سهمی ۶/۳۵‌درصدی را از بازار خودروهای سواری کشور به خود اختصاص داد؛ بنابراین می‌توان به‌راحتی متوجه شد که در نیمه نخست سال‌جاری حدود ۸۴‌درصد از بازار خودروهای سواری ایران فقط در انحصار دو برند پراید و پژو بوده است.

اما به‌غیر از پراید و پژو، در هفت ماهه امسال برندهای سمند (ایران خودرو) و تندر-۹۰ (ایران خودرو و پارس‌خودرو) نیز به ترتیب ۷/۸ و ۳/۲‌درصد از سهم بازار خودروهای سواری کشور را به خود اختصاص دادند. همچنین در هفت ماهه امسال تولید داخلی انواع پراید، پژو، سمند و تندر-۹۰ به ترتیب به ۳۰۱‌هزار و ۲۲۹ دستگاه، ۲۲۰‌هزار و ۷۸۸ دستگاه، ۵۴‌هزار و ۲۴۸ دستگاه و ۱۴‌هزار و ۷۷ دستگاه رسید. اما در هفت ماهه نخست سال گذشته سهم انواع پراید در بازار خودروهای سواری کشور به حدود ۵/۴۸‌درصد، سهم انواع پژو به رقم ۳۳‌درصد و سهم خودروهای سمند و تندر-۹۰ نیز به ترتیب به ۶/۷ و ۶/۵‌درصد رسیده بود و در مجموع ۷/۹۴‌درصد از کل بازار خودروهای سواری کشور متعلق به این چهار برند بود. بنابراین با مقایسه وضعیت کنونی بازار خودروهای سواری کشور با مدت مشابه در سال گذشته می‌توان نتیجه گرفت که تغییری در وضعیت موجود در بازار به وجود نیامده است. البته آمار

ارائه شده در مورد وضعیت بازار خودروهای سواری در کشور بدون احتساب آمار مربوط به خودروهای وارداتی بوده که اگر این آمار را نیز لحاظ کنیم، تغییر فاحشی در محاسبات انجام شده رخ نمی‌دهد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران، در نیمه نخست سال‌جاری واردات خودرو به کشور از نظر تعداد حدود ۵۷‌درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافت به طوری که در شش ماهه اول امسال در مجموع بیش از ۱۴هزار و ۱۸۶ دستگاه خودرو وارد کشور شد.