گروه خودرو- قائم‌مقام ایران خودرو روز گذشته در حالی خبر از واردات چند نمونه محصول چینی برای جایگزینی پیکان داد، که مسوولان وزارت صنایع دولت نهم، که هم‌اکنون نیز سکاندار این وزارتخانه در دولت دهم هستند، دو سال پیش ضمن مخالفت با قرارداد ایران خودرو و چری چین مبنی بر تولید محصول مشترک ارزان در کشور، اعلام کرد که هیچگاه اجازه ورود خودروسازان چینی را در قالب همکار، به صنعت خودرو ایران نمی‌دهد.

آن روزها البته اهالی خیابان سمیه با این استدلال که نمی‌خواهند بازار خودرو ایران در اختیار چینی‌ها قرار بگیرد، تاکید داشتند که ایران خودرویی‌ها باید چری را به دست فراموشی بسپارند.

چری حتی بعدها نیز که قصد داشت با همکاری شرکتی غیر از ایران خودرو با واردات خودرویی خاص، وارد بازار کشور شود، باز هم با سد وزارت صنایع روبه‌رو و راهی به صنعت خودرو ایران نیافت. این در شرایطی است که میرجواد سلیمانی قائم‌مقام مدیرعامل ایران خودرو، تابستان امسال از عرضه محصولی ۸۰میلیون ریالی به عنوان جایگزین پیکان خبر داد.

وی اوایل مهرماه نیز رسما عنوان کرد که ایران خودرو با کمک شرکتی چینی(غیر از چری) محصولی زیر ۱۰۰میلیون ریال را تولید و روانه بازار می‌کند.

وزارت صنایع نیز در واکنش به این خبر، از قصد دوباره ایران خودرو برای همکاری با خودروسازان چینی ابراز بی‌اطلاعی کرد.

این در شرایطی است که قائم‌مقام ایران خودرو روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن تاکید بر ورود چند نمونه چینی برای جایگزینی پیکان اعلام کرده که در صورت تایید نمونه‌های وارد شده از سوی وزارت صنایع و هیات‌مدیره ایران خودرو، عملیات اجرایی تولید آغاز خواهد شد.

سلیمانی البته اعلام نام همکار چینی ایران خودرو را به دو ماه دیگر و پس از نهایی شدن مذاکرات موکول کرده است.