گروه خودرو- روز گذشته همزمان با سیزدهمین روز آبان ۸۸، بازار خودرو نیز مانند برخی دیگر از بازارهای کشور، تعطیل شد و مشتریان، خرید و فروش خودرو را به روزهای آینده موکول کردند.

آن‌طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، امروز نیز احتمالا خبری از خرید و فروش در بازار نخواهد بود و مشتریان باید برای سند زدن خودروهای خود، تا شنبه صبر کنند.

به نظر می‌رسد بازار خودرو، طی روزهای پیش رو کاملا به رکود رفته و مشتریان خرید و فروش را تا مدتی متوقف کنند.

بنا به گفته فعالان بازار، نمودار قیمت خودروها طی هفته جاری تغییر محسوس و جامعی نکرده و تنها زانتیا و ریو، آن هم به دلیل پیش فروشی که سایپا برای این دو محصول در نظر گرفته است، ارزان شده‌اند.خودروهای دوگانه‌سوز نیز همچنان اختلاف قیمتی بیش از یک میلیون تومان نسبت به مدل بنزین سوزخود دارند.

هم‌اکنون پژو ۴۰۵دوگانه‌سوز نرخی برابر با ۱۴‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان به خود می‌بیند، اما مدل بنزین‌سوز آن قیمتی برابر با ۱۳‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان دارد. پارس دوگانه‌سوز نیز با قیمت ۱۸‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این در شرایطی است که مدل بنزینی پارس با قیمت ۱۷‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

پارس و ۴۰۵ جزو خودروهایی به حساب می‌آیند که طی هفت ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، مدل دوگانه سوز آنها با رشد تولید روبه‌رو شده است. مدل بنزین سوز این دو خودرو مصرف سوخت بالایی دارد، اما از ۴۰۵ و پارس بگذریم و نگاهی نیز به خانواده سمند بیندازیم. هم‌اکنون سمند معمولی دوگانه‌سوز قیمتی برابر با ۱۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان دارد و LX دوگانه‌سوز نیز با نرخ ۱۶‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. این در شرایطی است که سمند معمولی بنزینی، با نرخ ۱۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین سمند LX بنزین سوز نیز که طی هفته گذشته ۱۰۰‌هزار تومان ارزان شده بود، در حال حاضر با قیمت ۱۵‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. سورن نیز که گران‌ترین مدل سمند است، در حال حاضر با نرخ ۱۶‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. سورن چند ماهی است که قیمت آن از مرز ۱۶میلیون و ۷۰۰هزار تومان تکان نخورده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز که اوایل هفته گذشته حدود ۲۰۰‌هزار تومان ارزان شده بود، هم‌اکنون با قیمت ۱۴‌میلیون تومان به فروش می‌رسد.این محصول در زمره کم مصرف‌های بازار خودرو کشور قرار دارد. از بازار مدل‌های صندوق‌دار پژو ۲۰۶ نیز خبر می‌رسد که طی این هفته، افت و خیز خاصی در نمودار قیمت آنها رخ نداده است، به نحوی که در حال حاضر پژو ۲۰۶ صندوق‌دار v۹ با قیمت ۱۹میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و این محصول در مدل v۸ نیز ۱۷میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان قیمت دارد. V۲۰ نیز که ساده ترین مدل ۲۰۶ صندوق‌دار به حساب می‌آید، با قیمت ۱۳‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌‌شود. اما به سراغ پرتیراژترین محصول صنعت خودرو ایران یعنی پراید برویم. محصولی که در مدل دوگانه سوز خود در حال حاضر قیمتی برابر با ۸‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان دارد و مدل بنزینی آن نیز با همان نرخ یکی دو ماه اخیر خود یعنی ۷‌میلیون و ۷۵۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود. پراید محصول کم مصرفی در بازار خودرو ایران به حساب می‌آید. طبق آمار تولید هفت ماه امسال مدل های دوگانه سوز پراید، با کاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده اند.

افت قیمت زانتیا و ریو

اما خبری هم از دو سایپایی مونتاژی بازار یعنی زانتیا و ریو بگیریم. این دو محصول به عکس هفته گذشته که روزهای آرامی را پشت سر گذاشتند، این هفته نمودار قیمتی آنها دستخوش تغییر شد و رو به نزول رفت. زانتیا هم‌اکنون با توجه به کاهش قیمت ۱۰۰هزار تومانی اش، با نرخ ۲۷‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و ریو نیز که ۳۰۰هزار تومان ارزان شده، قیمتی برابر با ۱۳‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دارد.

به گفته فعالان بازار، پیش فروشی که سایپا برای زانتیا و ریو در نظر گرفته، عامل ارزان شدن این دو خودرو به حساب می‌آید.

تندر بدون تغییر

آن‌طور که از بازار خبر می‌رسد، تندر پارس‌خودرو هنوز هم گران‌تر از تندر ایران خودرو به فروش می‌رسد، به نحوی که اختلاف قیمتی تا ۳۰۰‌هزار تومان میان آنهاست.

در حال حاضر تندر E۲ پارس‌خودرو ۱۵‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان قیمت دارد، اما همتای ایران خودرویی آن اگر در بازار موجود باشد، با نرخ ۱۴‌میلیون و ۹۰۰‌هزار ‌ تومان به فروش می‌رسد.

این اختلاف قیمت ۳۰۰‌هزار تومانی البته در بین دو مدل دیگر تندر نیز به چشم می‌آید. هم‌اکنون تندر E۱ پارس‌خودرو با قیمت ۱۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و تندر ایران خودرو نیز قیمتی برابر با ۱۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان دارد.

تندر E۰ ایران خودرو نیز در شرایطی با قیمت ۱۱‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که E۰ پارس‌خودرو ۲۰۰‌هزار تومان

گران‌تر به فروش می‌رسد. تندر-۹۰ مدتهاست که از وضعیت تولید مناسبی برخوردار نیست، اما سری هم به مونتاژی‌های پارس‌خودرو یعنی ماکسیما و مگان بزنیم.

آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، ماکسیما محصول مونتاژی پارس‌خودرو، هم‌اکنون در مدل اتوماتیک با نرخ ۳۹‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و مدل دنده‌ای آن نیز نرخی برابر با ۳۵‌میلیون تومان دارد. مگان دیگر محصول پارس‌خودرو نیز در مدل ۲۰۰۰ سی‌سی با نرخ ۳۲‌میلیون تومان به فروش می‌رسد، اما مگان ۱۶۰۰ سی‌سی در حال حاضر نرخی برابر با ۲۶‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان دارد.