گروه خودرو - رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت در مراسم بازدید خبرنگاران از کارخانه سایپا پرس در حالی خبر از نهایی شدن سبد سوخت کشور داد که طبق گفته وی ۷۰‌ درصد سوخت در نظر گرفته شده در سبد‌، به بنزین و گازوئیل اختصاص یافته و سهم مابقی سوخت‌های جایگزین نیز تا یک ماه آینده مشخص خواهد شد.

به گفته سردار رویانیان براساس این مصوبه تا پایان سال ۱۳۹۳ سوخت ۳۰‌درصد ناوگان حمل و نقل سبک‌، باید از گاز طبیعی فشرده (CNG) یا گاز مایع (LPG) یا الکتریکی (برق) یا هیبریدی (سوخت مرکب از برق و گاز یا برق و بنزین) و ۷۰‌درصد نیز بنزین و گازوئیل باشد.

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت همچنین در تکمیل سخنان خود‌، طی گفت‌و‌گویی تلفنی به خبرنگار ما گفت: سبد سوخت وسایل نقلیه سبک در کارگروه نمایندگان ویژه رییس‌جمهور نهایی شده و به زودی ابلاغ خواهد شد با این حال اختلافات جزئی میان ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت و وزارت نفت وجود دارد که‌درصدد رفع آن هستیم .

وی در پاسخ به این پرسش که چرا سهم سوخت‌های جایگزین (CNG‌،LPG و هیبرید) در سبد سوخت مشخص نشده اظهار داشت: تعیین‌درصد سوخت‌های CNG‌، LPG و هیبرید به وزارت نفت سپرده شده و مقرر گردیده تا این وزارتخانه ظرف مدت یکماه آینده سهمیه این سوخت‌ها را نهایی و ابلاغ کند.

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه اظهار داشت‌: اختصاص ۳۰‌درصد از سبد سوخت کشور به سوخت‌های جایگزین به این دلیل بوده که تا سال ۹۳ باید سهم سوخت‌های جایگزین در کشور افزایش یابد‌، و از آنجاکه زیرساخت‌ها برای این سوخت‌ها فراهم نیست تعیین آن به وزارت نفت سپرده شده تا با توجه به توان داخلی و حجم واردات در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

پیش از تعیین سبد سوخت کشور از سوی کارگروه نمایندگان ویژه رییس جمهور وزارت نفت پیشنهاد سهم ۶۶‌درصدی برای بنزین‌، ۷/۱۷درصدی برای گازوئیل‌، ۱/۱۲‌درصدی برای CNG‌، ‌و۵/۲درصدی برای LPG و یک‌درصدی برای هیبرید را داده بود که سهمیه در نظر گرفته شده مورد موافقت ستاد مصرف سوخت قرار نگرفت و به این ترتیب ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت اقدام به کاهش سهمیه بنزین و گازوئیل کرد تا به این طریق سهمیه سوخت‌های جایگزین نیز در سبد سوختی کشور افزایش یابد.