واحد مرکزی خبر- مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از عرضه گازوئیل وارداتی به خودروهای دیزلی شخصی در آینده نزدیک خبر داد.

عباس کاظمی با بیان اینکه خودرو دیزلی به زودی در شرکت ایران خودرو رونمایی می‌شود، گفت: شرکت سایپا و زامیاد نیز خودرو دیزلی تولید کرده‌ند که در حال گذراندن مجوز یورو۳ است.

وی با بیان اینکه خودروهای دیزلی نیاز به سوخت گازوئیل با استاندارد یورو ۴ دارند، افزود: هم‌کنون روزانه ۱۰میلیون لیتر گازوئیل وارد کشور می‌شود که وزارت نفت می‌تواند گازوئیل با این استاندارد وارد کند.

کاظمی گفت: در صورت واردات گازوئیل با استاندارد یورو ۴، می‌توان آن را به خودروهای دیزلی سواری اختصاص داد و نوع معمولی گازوئیل را برای خودروهای سنگین توزیع کرد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت همچنین از موافقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با طرح عرضه کارتی گازوئیل وارداتی به خودروهای شخصی خبر داد و گفت: هر زمان که خودروساز، خودرو دیزلی را به تولید انبوه برساند یا این نوع خودرو را وارد کنیم، این طرح اجرایی می‌شود.

وی درباره مزایای خودروهای سواری دیزلی افزود: راندمان این نوع خودروها بالاتر از خودروهای بنزین سوز است، به نحوی که در یک مسافت مساوی ۳۰درصد مصرف سوخت کاهش می‌یابد.

کاظمی کاهش زیاد کربن و گوگرد را از دیگر مزایای استفاده از خودروهای دیزلی بیان کرد.

وی گفت: هر چند در یک قدرت مساوی، موتور خودرو سواری گازوئیل سوز ۳هزار دلار از بنزین سوز گرانتر است، اما به علت اینکه ۵۰درصد عمر آن بیشتر و تغییراتش کمتر است، سرمایه‌گذاری برای خودرو دیزلی به صرفه‌تر است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت همچنین از آمادگی شرکت سایپا برای دیزلی کردن همه وانت نیسان‌ها خبر داد.