گروه خودرو- اقتصاد ایران در حالی چندی دیگر جراحی بزرگی را با نام «هدفمند کردن یارانه‌ها» تجربه خواهد کرد که به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس، این جراحی بزرگ افزایش هزینه‌های تولید را برای صنعت خودرو کشور در پی داشته و به گرانی خودروها می‌انجامد.

حمیدرضا فولادگر با اشاره به این موضوع گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، اجرای طرح تحول اقتصادی، به طور میانگین تا ۳۰درصد هزینه‌های تولید در صنعت کشور را افزایش می‌دهد که این رقم البته برای خودروسازی کمتر است.

وی با تاکید بر اینکه خودروسازی در مقایسه با سایر صنایع داخلی، انرژی کمتری مصرف می‌کند، افزود: آثار طرح تحول اقتصادی از اوایل سال آینده، خود را در صنعت خودرو نشان می‌دهد و مجلس برای تعدیل آن دو راهکار را پیش روی دولت قرار داده است.

فولادگر ارائه تسهیلات به خودروسازان را راهکار اول دانست و تاکید کرد: در این روش دولت مجاز است به صورت بلاعوض یا در قالب وام‌های بانکی، تسهیلات مورد نیاز را در اختیار شرکت‌های خودروساز قرار دهد که این روش البته در شرایط بحرانی و برای جلوگیری از ورشکسته شدن خودروسازان اجرا خواهد شد.

وی «قیمت‌گذاری ترجیحی» را نیز دیگر راهکار در نظر گرفته شده برای تعدیل آثار جراحی بزرگ اقتصاد عنوان کرد و گفت: در این روش دولت مختار است قیمت محصولات تولیدی خودروسازان را متناسب با هزینه های تولید افزایش دهد.

عضو کمیسیون صنایع با تاکید بر اینکه دو راهکار مذکور، برای سایر صنایع کشور نیز در نظر گرفته شده، تاکید کرد: به هر حال هدفمند کردن یارانه‌ها، با شوک به تولید همراه است و گرانی محصولی صنعتی مانند خودرو نیز در نتیجه این شوک، اجتناب‌ناپذیر است.

اظهارات فولادگر در حالی است که در شرایط فعلی نیز، هزینه‌های تولید در صنعت خودرو کشور بالا بوده و به گفته خودروسازان، اگر سیاست تثبیت قیمت‌ها نبود، نرخ محصولات تولیدی آنها بسیار بالاتر از قیمت‌های فعلی بود.

حال با توجه به اینکه مجلس پس از اجرای طرح تحول اقتصادی، باز هم دست دولت را در قیمت‌گذاری باز گذاشته و با افزایش هزینه‌های تولید، قیمت خودروها نیز افزایش چشمگیر خواهد یافت، به نظر می‌رسد در این میان مشتری ایرانی باید بیشترین تاوان را بابت جراحی بزرگ اقتصاد کشور را بدهد.