خبرگزاری فارس- رییس سازمان محیط زیست گفت: دستورالعمل شاخص‌های زیست محیطی خودروها که در آن وظایف خودروسازان از نظر تعداد خودرو و نوع سوخت مصرفی در ستاد سوخت تصویب شده، به زودی پس از تصویب در دولت ابلاغ می‌شود.

محمد جواد محمدی‌زاده افزود: دستورالعمل وظیفه خودروساز‌ها از نظر تعداد خودرو، نوع خودرو که گازسوز، دوگانه‌سوز یا بنزین سوز باشد شنبه گذشته در ستاد سوخت تصویب شده است و به زودی در دولت تصویب و ابلاغ خواهد شد و خودروسازها بدون توجه به موضوع کیفیت سوخت، در رابطه با استانداردها و شاخص‌های تولید تکالیفی دارند که باید به آن عمل کنند.

وی در ادامه به دستورالعمل مربوط به سبد سوخت اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز جلسه‌ای برگزار شده و قرار است پس از برگزاری جلسه بعدی، نهایی ‌شود.

محمدی‌زاده در رابطه با نظارت بر استانداردهای آلایندگی خودروها توسط شرکت کنترل کیفیت استاندارد خودرو گفت: رعایت استانداردهای مربوط به آلایندگی که از قبل تعریف شده را از دستگاه مربوطه می‌خواهیم، در صورت عدم رعایت فعالیتشان را متوقف می‌کنیم، حتی از کارخانه‌های خودروساز نیز خواسته شده است دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

وی ادامه داد: بنابراین موسسه استاندارد وظیفه اصلی خود را انجام می‌دهد، ضمن اینکه موضوع آلایندگی هوا وظیفه ذاتی سازمان محیط زیست است و به طور قطع نسبت به آن حساسیت داریم.

محمدی‌زاده ضمن تاکید بر این مطلب که محیط زیست اجازه اظهار نظر و ورود به مقوله عدم استاندارد خودروها را دارد گفت: از نظر استاندارد‌های اعلامی، خودروهایی که در حال حاضر تولید می‌شوند، مشکل زیست محیطی ندارند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون زیربنایی دولت در زمینه استانداردهای تولید خودرو، افزود: ‌ در جلسه کمیسیون زیربنایی دولت استاندارهای جدید را تصویب کردیم و وزارت صنایع موظف شد که خودروسازها را مکلف کند تا استانداردهای جدید را رعایت کنند.

رییس سازمان محیط زیست در پاسخ به این پرسش که در صورتی که مجددا‌ خودروسازها همانند گذشته درخواست تمدید مهلت داشته باشند، ‌آیا محیط زیست این امر را می‌پذیرد، تاکید کرد: قطعا نه مهلت و نه اجازه تولید می‌دهیم، سابقه نیز نشان داده است که چندین مورد توقف تولید نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه صورتجلسه مورد نظر با حضور خودروسازها تهیه شده است،‌ امید زیادی به رعایت و اجرای آن داریم.

محمدی‌زاده در پاسخ به این پرسش که دقیقا خودروسازها از چه زمانی باید مطابق استانداردها تولیدات خود را آغاز کنند؟ گفت: مهلت تعیین شده است؛ یورو ۳ را باید از اول سال ۸۹ اجرا کنند و تلاش ما این است که برای سال بعد از آن نیز یورو ۴ را اجرایی کنند.