گرانی رمضان به بازار خودرو هم رسید

عکس: آکو سالمی

گروه خودرو- هر چند فعالان بازار خودرو پیش‌بینی می‌کردند که با فرا رسیدن ماه رمضان‌، رکودی سنگین بر بازار خودرو کشور سایه بگستراند‌، اما آن طور که خبر می‌رسد‌، مشتریان هنوز هم دل از خرید و خودرو نکنده و رونقی نسبی‌، همراه با گرانی در بازار حکمفرما است. چند روز پیش بود که بانک مرکزی‌ایران طی گزارشی اعلام کرد نرخ بیشتر کالا ها در دهه اول ماه رمضان با افزایش روبه‌رو شده است و‌این در شرایطی است که باید خودرو را نیز به جمع‌این کالاها اضافه کرد. آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند‌، تلاقی رمضان با آخرین ماه تابستان‌، سبب شده تا بازار تا حدی رونق خاص‌این روزهای خود را حفظ و کامل از رونق نیافتد. این در شرایطی است که نمودار قیمتی خودروهایی نظیر ریو‌، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و تندر-۹۰ نیز در همین یکی دو هفته گذشته صعود کرد. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند اوضاع فعلی تا پایان تابستان ادامه یافته و با آغاز فصل زرد‌، رکودی که قرار بود دو هفته پیش بازار خودرو را در بگیرد‌، به سراغ آن بیاید. نگاهی به نمودار قیمتی خودروهای بازار کشور از‌این نکته حکایت دارد که با وجود ثبات نرخ بیشتر خودروهای داخلی‌، برخی محصولات افزایش قیمتی قابل توجه را تجربه کرده اند.

گرانی در صندوق پژو ۲۰۶

احتمالا دلیل آن به کاهش تولید بر می‌گردد‌، اما هر چه هست خانواده پژو ۲۰۶ صندوقدار‌این روزها دوران گرانی را پشت سر می‌گذارند. به نحوی که پس از افزایش قیمت ناگهانی v۹‌، مدل v۸ پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نیز گرانی را در حدی چشمگیر تجربه کرد.

این محصول که از کیسه هوا و ترمز ضدقفل بهره می‌برد‌، در حال حاضر با نرخ ۱۷‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و‌این موضوع از افزایش قیمت چند صد‌هزار تومانی v۸ طی یکی دو هفته گذشته حکایت دارد. همچنین ۲۰۶ صندوق دار v۹ نیز که در بازار بسیار کمیاب است هم اکنون با نرخ ۱۹‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود. V۲۰ نیز که ساده‌ترین مدل پژو ۲۰۶ صندوق‌دار به حساب می‌آید در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۳‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان را دارا است. از سوی دیگر آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند‌، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز با قیمت ۱۴‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

ریو در مرز ۱۴‌میلیون تومان

فعالان بازار پیش‌بینی می‌کردند که مونتاژی کره‌ای سایپا، روزهای گرانی را در پیش داشته باشد.ریو که به گفته مدیر فروش سایپا مدتی با مشکلات فنی خط تولید مواجه و تولید آن متوقف بوده است در حال حاضر با نرخ ۱۳‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود‌ که ‌این موضوع از افزایش قیمت ۳۰۰‌هزار تومانی ریو طی روزهای اخیر حکایت می‌کند. هر چند مدیر فروش سایپا عنوان کرده که مشکلات خط تولید‌این محصول کره‌ای برطرف شده است‌، اما به گفته برخی منابع آگاه‌، ریو در حال حاضر با مشکل تامین قطعه مواجه و جهش ناگهانی قیمت آن نیز دقیقا به همین دلیل است.ریو تا یکی دو ماه پیش نرخی زیر ۱۳‌میلیون تومان در بازار داشت و قیمت فعلی آن از اختلاف یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومانی کارخانه و بازار ‌این کره‌ای مونتاژی حکایت می‌کند.افزایش قیمت ریو در شرایطی است که زانتیا دیگر مونتاژی سایپا بدون تغییر قیمت خاصی طی دو سه هفته گذشته‌، هم اکنون با نرخ ۲۷‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. فاصله قیمت کارخانه‌ای‌این فرانسوی با نرخ بازار آن ۶۰۰‌هزار تومان است.

گرانی پراید

پرتیراژ ترین و کم کیفیت ترین خودرو داخلی یعنی پراید‌، طی روزهای اخیر ۵۰‌هزار تومان گران و هم اکنون با قیمت ۷‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان در مدل معمولی بنزینی (صبا بنزینی) خرید و فروش می‌شود.این در حالی است که پژو روآ دیگر محصول زیر ۱۰‌میلیون تومان بازار خودرو کشور بدون تغییر قیمتی خاص طی یکی دو هفته اخیر‌، هم اکنون با نرخ ۸‌میلیون تومان در مدل بنزین‌سوز خود به فروش می‌رسد. روآ چند صد‌هزار تومان زیر قیمت کارخانه در بازار خرید و فروش می‌شود. همچنین mvm نیز قیمتی برابر ۹‌میلیون تومان را در بازار دارا است.این محصول چینی و کوچک‌، به لحاظ مصرف سوخت پایین بازار بدی در‌ایران ندارد. Mvm در شرکت خصوصی کرمان موتور به مونتاژ می‌رسد.

باز هم گرانی تندر

از بازار خودرو کشور خبر می‌رسد که تندر-۹۰ باز هم با افزایش قیمت روبه‌رو و گران شده است.این گرانی البته تنها به مدل E۱‌این محصول اختصاص داشته و EO و E۲ طی روزهای اخیر تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکرده اند. در حال حاضر تندر E۱ با توجه به افزایش قیمت ۳۰۰‌هزار تومانی اش، با نرخ ۱۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و EO ساده ترین مدل‌این محصول نیز نرخی برابر با ۱۱‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان دارد.تندر E۲ نیز به عنوان فول‌ترین مدل ‌این محصول در حال حاضر با قیمت ۱۴‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود.ریشه گرانی تندر-۹۰ را باید در تولید اندک آن جست‌و‌جو کرد.‌ این محصول به دلیل کمبود قطعات‌، تیراژ تولید بسیار پایینی داشته و به رغم آنکه قرار بود خودرویی ارزان در بازار‌ایران باشد‌، عملا به محصولی گران تبدیل شده است.

ثبات قیمت سمند

خانواده ملی‌ایران خودرو در روزهای اخیر دوران آرام و بدون تغییری را سپری کرد و نمودار قیمتی آن دستخوش تغییرات خاصی نشد. به نحوی که در حال حاضر سمند معمولی بنزین سوز با قیمت ۱۳‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و LX نیز قیمتی برابر با ۱۵‌میلیون تومان را دارد. چندی پیش به دلیل آنکه‌ایران خودرو به جای طلب های قطعه سازان‌، سمند LX به آنها داده و قطعه سازان نیز سمندهای مذکور را در بازار به فروش رسانده بودند‌، LX افت قیمتی شدید را تجربه کرد. سورن پیشرفته ترین مدل سمند نیز در حال حاضر با همان قیمت چند ماه گذشته خود یعنی ۱۶‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

ارزانی مگان

مگان ۲‌هزار سی سی (اتومات)مونتاژ داخل را باید تنها خودرو داخلی دانست که طی روزهای اخیر ارزانی را تجربه کرد.این محصول که در پارس خودرو به مونتاژ می‌رسد در حال حاضر با نرخ ۳۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود که‌این موضوع از ارزانی ۵۰۰‌هزار تومانی‌این میهمان فرانسوی حکایت دارد. همچنین مگان ۱۶۰۰ سی سی نیز هم اکنون قیمتی برابر با ۲۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان را دارا است.