خبرگزاری فارس - اجرای کامل طرح خروج خودروهای فرسوده و اعطای تسهیلات جایگزینی به صاحبان این خودروها لازمه بازگشت رونق به صنایع خودروسازی کشور است.

احمد نعمت‌بخش، با بیان این مطلب اظهار داشت: برای ایجاد رونق در صنعت خودروسازی، دولت باید کمک کند تا طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به طور کامل در کشور اجرا شود، زیرا این نوع خودروها علاوه‌بر ایجاد آلودگی در هوای شهرها باعث هدر رفت سوخت نیز می‌شوند. وی صنعت خودروسازی را موتور محرک سایر صنایع دانست و ادامه داد: اگر دولت تسهیلات لازم را برای خروج خودروهای فرسوده پرداخت کند صنعت خودروسازی از رونق قابل‌توجهی برخوردار می‌شود و به تبع آن صنایع زیرمجموعه مانند نساجی، لوازم برقی و همچنین صنایع فلزی و غیرفلزی دارای رشد مناسبی خواهند بود. وی با اشاره به برنامه‌ جایگزینی ۶۰۰‌هزار دستگاه خودروی فرسوده طی سال‌جاری اظهار داشت: در حال حاضر سرانه مصرف خودرو در ایران رقم پایینی است به طوری که هر هفت نفر صاحب یک خودرو هستند، به این ترتیب با اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده می‌توان سرانه مصرف خودرو را نیز افزایش داد.

نعمت بخش با اشاره به رشد ۱۰‌درصدی تولید خودروهای سواری کشور طی چهار ماه اول امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل گفت: تولید کل خودروها نیز در این مدت از رشد ۶‌درصدی برخوردار بوده، این مساله نشان‌دهنده آن است که رکود ایجاد شده در بخش‌های اقتصادی کشور تاثیر کمتری در صنایع خودروسازی به نسبت سایر صنایع داشته است. دبیر انجمن خودروسازان در ادامه با اشاره به مصرف ۶۰ لیتری سوخت کامیون‌های قدیمی در هر ۱۰۰‌کیلومتر اظهار داشت: مصرف سوخت کامیون‌های جدید حدود ۳۰ لیتر در هر ۱۰۰‌کیلومتر است و در واقع اگر دولت برای جایگزینی کامیون‌های فرسوده اقدام کند، طی سه سال از محل اختلاف مصرف گازوئیل هر کامیون به اندازه ارزش ریالی یک کامیون صرفه اقتصادی حاصل خواهد شد.