بهمنی: وام خودرو منتفی نمی‌شود

دنیای‌اقتصاد- همزمان با رونق بسیار کوتاه بازار خودرو که به سرعت از رمق افتاد، رییس کل بانک مرکزی خبر منتفی شدن وام خرید خودرو را تکذیب کرد. این در حالی است که تکذیب وی معطوف به اندک تسهیلات اجباری در این حوزه است که به دلیل نرخ سود پایین عقود مبادله‌ای، بانک‌ها تا حد امکان از آن طفره می‌روند و بخش اعظم آن نیز به سمت جایگزینی خودروهای فرسوده هدایت شده است. رونق بی‌رمق بازار خودرو

گروه خودرو - رونقی که طی هفته‌های گذشته و پس از چند ماه رکود در بازار خودرو به وجود آمده بود با آغاز ماه رمضان رو به سردی گذاشت.

هرچند طی هفته جاری بازار با کاهش تقاضا مواجه بود با این حال برخی از خودروهای داخلی افزایش نسبی قیمت را تجربه کردند به طوری که طی این مدت تندر E۲، E۰ا، ۲۰۶ صندوق‌دار و ریو با یک افزایش اندک قیمت در بازار مواجه بودند.

تندر باز هم گران شد

با وجود رکود در بازار خودرو طی هفته گذشته تندر-۹۰ مدل E۲ باز هم با افزایش قیمت روبه‌رو و گران شد. تندر-۹۰ که مشکلات به وجود آمده در تولید آن دلیل اصلی گرانی‌اش محسوب می‌شود، طی این هفته در مدل E۰و E۲ افزایش ۲۰۰هزار تومانی را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند؛ به نحوی که هم‌اکنون تندرE۰ با نرخ ۱۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و E۲ نیز قیمتی برابر با ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان دارد. این در شرایطی است که تندر E۱ در هفته جاری بدون تغییر با همان قیمت ۱۲میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان هفته گذشته خود خریدوفروش می‌شود.

ثبات قیمت در محصولات ایران خودرو

اما طی هفته جاری کاهش تقاضا برای خرید خودرو موجب شد تا محصولات ایران خودرو نیز تغییر قیمتی خاصی نداشته باشند، به طوری که هم‌اکنون ۲۰۶ صندوق‌دار مدل V۹ بدون تغییر قیمت با نرخی برابر با ۱۹ میلیون و ۴۰۰هزار تومان در بازار عرضه می‌شود، مدل V۸ این خودرو نیز بدون افزایش با قیمتی برابر با ۱۶میلیون و ۳۰۰هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. اما بر خلاف دو مدل V۹ و V۸ مدل V۲۰ این خودرو که ساده‌ترین مدل آن محسوب می‌شود طی این مدت افزایش ۵۰۰‌هزار تومانی را تجربه کرد، به طوری که هم‌اکنون با قیمت ۱۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. پژو ۲۰۶‌هاچ بک تیپ دو نیز که طی هفته‌های گذشته با افزایش قیمت مواجه بود در هفته جاری به ثبات رسید، به طوری که این خودرو هم‌اکنون با نرخ ۱۴میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

ریو کمی گران شد

محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز طی هفته جاری و با توجه به رکود بازار، افزایش قیمت چندانی نداشت، به طوری که از میان محصولات این شرکت تنها ریو که در هفته‌های گذشته نیز افزایش قیمت را تجربه کرده بود مجددا با افزایش ۱۰۰‌هزار تومانی در بازار مواجه شد و هم‌اکنون در بازار با قیمت ۱۳‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان عرضه می‌شود. به گفته فعالان بازار خودرو توقف فروش نقدی این خودرو از سوی شرکت سایپا عمده دلیل این افزایش قیمت است. اما بر خلاف ریو، پراید دیگر محصول سایپا در هفته جاری نیز بدون تغییر در بازار عرضه شد، به طوری که هم‌اکنون پراید با قیمت ۷میلیون و ۶۵۰هزار تومان در مدل

بنزین سوز به فروش می‌رسد. از سوی دیگر زانتیا، نیز در هفته جاری افزایش ۴۰۰ هزار تومان را تجربه کرد و در حال حاضر با نرخ ۲۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

کاهش ۵۰۰‌هزار تومانی مگان

اما از میان محصولات شرکت پارس خودرو مگان ۲۰۰۰سی‌سی نیز که طی هفته‌های گذشته افزایش ۴‌‌میلیونی را تجربه کرده بود در هفته جاری با کاهش ۵۰۰‌هزار تومانی مواجه شد، به طوری که در حال حاضر این خودرو با قیمت ۳۴میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. به گفته نمایشگاه‌داران توقف واردات و تاخیر در تولید این خودرو موجب شده تا این خودرو با کاهش عرضه در بازار مواجه شود.

به گفته مسوولان این شرکت، مگان ۲۰۰۰ تولید شده توسط پارس خودرو مهر ماه وارد بازار می‌شود.

اما مگان ۱۶۰۰ سی‌سی نیز که در شرکت پارس خودرو تولید می‌شود، طی این مدت هیچ افزایش قیمتی نداشته و هم‌اکنون با قیمت ۲۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.