دنیای اقتصاد- هر چند طی هفته جاری خودروهای داخلی تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکردند، اما آن طور که از بازار وارداتی‌ها به گوش می‌رسد‌، گرانی در دو سه هفته گذشته گریبانگیر این بازار شده و نمودار نرخ برخی خودروهای وارداتی صعود کرده است.نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند هفته آینده و با آغاز ماه رمضان‌، تقاضای خرید خودرو رکودی اساسی را تجربه خواهد کرد. این در حالی است که احتمالا خودروسازان با شگردهایی نظیر کاهش عرضه به بازار‌، مانع افت شدید قیمت محصولات خود خواهند شد. خودروهای وارداتی گران شد

گروه خودرو- هر چند طی هفته جاری خودروهای داخلی تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکردند، اما آن طور که از بازار وارداتی‌ها به گوش می‌رسد‌، گرانی در دو سه هفته گذشته گریبانگیر این بازار شده و نمودار نرخ برخی خودروهای وارداتی صعود کرده است.

نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند هفته آینده و با آغاز ماه رمضان‌، تقاضای خرید خودرو رکودی اساسی را تجربه خواهد کرد. این در حالی است که احتمالا خودروسازان با شگردهایی نظیر کاهش عرضه به بازار‌، مانع افت شدید قیمت محصولات خود خواهند شد.

البته به هر حال با رکود تقاضا‌، قیمت‌ها نیز به تدریج تحت تاثیر قرار گرفته و ارزانی در بازار خودرو کشور تا دو سه هفته دیگر دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

نگاهی به نمودار قیمتی خودروها در بازار کشور طی هفته جاری از این نکته حکایت می‌کند که به جز یکی دو مورد خاص‌، سایر خودروهای داخلی دستخوش تغییر نرخ خاصی نشده و هفته باثباتی را تا به امروز گذرانده‌اند. این در شرایطی است که به گفته فعالان بازار برخی از خودروهای وارداتی که مشتریان بیشتری داشته‌اند تا ۶‌میلیون تومان طعم گرانی را چشیده‌اند. البته فعالان بازار عنوان می‌کنند که این افزایش قیمت موقتی و به خاطر رشد تقاضا بوده و هفته آینده وضعیت قیمت وارداتی‌ها نیز به حالت عادی بر خواهد گشت.

جدای از این موضوع دلیل دیگری که برای افزایش قیمت خودروهای وارداتی عنوان می‌شود‌، توقف ثبت سفارش‌ها تا اواسط بهار امسال است.

طی سال جاری به دلیل ناهماهنگی‌های به وجود آمده بین گمرک و وزارت بازرگانی بر سر قوانین جدید واردات خودرو‌، ثبت سفارش‌ها متوقف و این موضوع کاهش عرضه خودروهای وارداتی را به دنبال داشت؛کاهشی که تلاقی آن با رونق یک ماه گذشته بازار خودرو کشور‌، گرانی این محصولات را موجب شد.

نکته مهم دیگر در مورد خودروهای وارداتی اینکه عرضه مدل‌های ۲۰۱۰ این محصولات‌، قیمت مدل‌های ۲۰۰۹ آنها را در حد سه‌چهار‌میلیون تومان پایین خواهد آورد.

البته این کاهش قیمت فعلا نصیب برخی برند‌های هیوندایی مانند سانتافه و آزرا که مدل ۲۰۱۰ آنها وارد شده‌، می‌شود و اگر ثبت سفارش برندهای ۲۰۱۰ تویوتا و کیاموتورز نیز انجام شود، مدل‌های ۲۰۰۹ این خودروها نیز ارزان خواهد شد.

گرانی یک‌میلیون تومانی آزرا

آزرا برند محبوب هیوندایی در ایران در حالی هم اکنون در مدل فول ۲۰۰۹ خود با قیمت ۴۹‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد که در مقایسه با اوایل امسال یک‌میلیون تومان گران شده و به گفته فعالان بازار‌،عرضه مدل ۲۰۱۰ آن، قیمت آزرا ۲۰۰۹ تا سه چهار‌میلیون تومان کاهش خواهد یافت.

آزرای ۲۰۱۰ نیز ۵۱‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان قیمت دارد.

از سوی دیگر سانتافه نیز که مدل ۲۰۱۰ آن میهمان بازار ایران شده‌، هم اکنون در مدل ۲۰۰۹ خود ۵۳‌میلیون تومان قیمت دارد. این محصول جزو شاسی بلندهای محبوب بین مشتریان ایرانی به حساب می‌آید.

اما نگاهی هم به سایر نمایندگان هیوندایی در بازار خودروی کشور بیندازیم.

در حال حاضر سوناتا قیمتی برابر با ۴۲‌میلیون تومان دارد و هیوندایی کوپه نیز با قیمت ۳۶‌میلیون تومان به فروش می‌رسد. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت‌، کوپه مشتری چندانی در بازار ایران نداشته و طی یک سال گذشته قیمت آن رو به کاهش رفته است.

نرخ این مدل از هیوندایی‌، زمانی بالای ۴۰‌میلیون تومان بود.

از هیوندایی که بگذریم بد نیست سری هم به نمایندگان دیگر خودروساز بزرگ کره، یعنی کیاموتورز بزنیم.سورنتو‌، سراتو و اسپورتیج‌ را باید معروف ترین مدل‌های وارداتی کیا درایران دانست.

در حال حاضر سورنتو که محصولی شاسی بلند است با قیمت ۴۹‌میلیون تومان به فروش می‌رسد و اسپورتیج دیگر میهمان شاسی بلند کره ای‌ها در بازار خودرو کشور نیز نرخی برابر با ۳۹‌میلیون تومان دارد.

همچنین سراتو مدل سواری سبک کیا در ایران نیز با قیمت ۲۸‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این خودرو نیز حدود یک‌میلیون تومان گرانی را طی چند ماه گذشته تجربه کرده است.

سایپایی‌ها قصد دارند مجوز مونتاژ سراتو و اسپورتیج را گرفته و طی سال آینده این دو کره‌ای را به کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص بیاورند.

پرادو ۶‌میلیون تومان گران شد

هر چند نام تویوتا در مقایسه با سایر خودروسازان شرق آسیایی برای ایرانی‌ها آشناتر به نظر می‌رسد، اما طی یکی دو سال گذشته نمایندگان تویوتا در بازار خودرو ایران تحت تاثیر رقیبان کره ای خود یعنی هیوندایی و کیا قرار گرفته‌اند.در حال حاضر‌، کمری و کرولا و پرادو جزو برندهای معروف تویوتا بزرگترین خودروساز دنیا به حساب می‌آیند.

پرادو که تا دو ماه پیش قیمتی برابر با ۷۹‌میلیون تومان داشت طی دو سه هفته گذشته ۶‌میلیون تومان در مدل ۶سیلندر خود گران شد و در حال حاضر با نرخ ۸۵‌میلیون تومان به فروش می‌رسد.

کمری در مدل Glx نیز قیمتی برابر با ۴۷‌میلیون تومان دارد که این موضوع البته از ارزانی این مدل حکایت می‌کند. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت کاهش تقاضا برای کمری که در نتیجه افزایش استقبال مشتریان از رقیبان این خودرو مانند آزرا صورت گرفته‌، موجبات ارزانی کمری را پدید آورده است. افت قیمت کمری در شرایطی است که کرولا با افزایش قیمت طی چند ماه گذشته روبرو و در حال حاضر با قیمت ۴۰‌میلیون تومان به فروش می‌رسد.

اما مورانو دیگر ژاپنی میهمان بازار ایران که برندی معروف از شرکت نیسان به حساب می‌آید نیز قیمتی برابر با ۶۵‌میلیون تومان در مدل ۲۰۰۸ خود دارد‌. این در حالی است مورانوی ۲۰۰۹ با نرخ ۸۸‌میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قرار است دو نماینده دیگر نیسان یعنی تینا و قشقایی نیز میهمان بازار خودرو ایران شوند.

احتمال گرانی ریو

به سراغ بازار خودروهای داخلی برویم . به جز ریو و پژو ۲۰۶ صندوق دار v۹ تغییر خاصی در نمودار قیمتی سایر خودروهای داخلی طی هفته جاری پیش نیامد .

ریو در حالی ۱۰۰‌هزار تومان گران شد که فعالان بازار معتقدند با توجه به کاهش عرضه این کره ای مونتاژی سایپا که از کمبود قطعه آن ناشی شده‌، نرخ ریو طی روزهای آتی باز هم صعود کرده و به مرز ۱۴‌میلیون تومان خواهد رسید. این کره ای هم اکنون با قیمت ۱۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر فول ترین مدل پژو ۲۰۶ صندوق‌دار یعنی v۹ نیز طی این هفته با افزایش قیمت روبرو و در حال حاضر با نرخ ۱۹‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

کاهش عرضه این محصول‌، دلیل اصلی افزایش قیمت آن به حساب می‌آید.

افزایش نرخ این دو محصول در شرایطی است که سایر خودروهای داخلی روزهای باثباتی را طی این هفته به خود دیدند.

به نحوی که پژو ۴۰۵ بنزینی با قیمت ۱۳‌میلیون و ۳۵۰‌هزار تومان به فروش رسید و ۲۰۶ تیپ۲ نیز قیمتی برابر با نرخ ۱۴‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان به فروش رفت.سمند معمولی و سورن هم به ترتیب با قیمتی برابر ۱۳‌میلیون و ۵۰۰ و ۱۶‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان خرید و فروش شدند. روآی بنزین سوز نیز با قیمتی برابر ۸‌میلیون تومان به فروش رفت.

همچنین زانتیا با نرخ ۲۷‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به فروش رسید و پراید بنزینی معمولی هم با نرخی برابر با ۷‌میلیون و ۶۵۰‌هزار تومان خرید و فروش شد.

عکس: حمید جانی‌پور