ایسنا- صنعت خودروسازی ایران در حالی طی سال‌های اخیر با چالشی جدی به نام جذب سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت با شرکت‌های معتبر خودروسازی جهان مواجه شده است که رقبای ترک توانسته‌اند طی همین مدت با برداشتن گام‌های بسیار بلند، اغلب خودروسازان معتبر جهان را به سمت خود بکشانند. در حالی که صنعت خودروسازی ایران پس از تاسیس آن و به ویژه طی سال‌های اخیر تنها به مشارکت آن‌هم به صورت محدود با شرکت‌هایی مانند پژو سیتروئن و رنو دل بسته، جالب است که بدانیم سال گذشته شش شرکت از ۱۰ شرکت بزرگ خودروسازی جهان در ترکیه خودرو تولید کردند. البته باید گفت که همان مشارکت نیم‌بند صنعت خودروسازی ایران با شرکت‌های پژو سیتروئن و رنو نیز با حرف و حدیث‌های فراوانی مواجه بوده که از آن جمله می‌توان به بحث‌های مطرح شده در زمینه احتمال حذف رنوپارس از قرارداد تولید تندر-۹۰ اشاره کرد. همچنین آتش‌سوزی تعداد قابل‌توجهی از پژوهای ۴۰۵ طی سال‌های اخیر باعث شد تا نام پژو در ایران خدشه‌دار شده و مسوولان ایرانی نیز حتی آمادگی خود را برای قطع همکاری با شرکت‌های خودروسازی فرانسوی در صورت ادامه آتش‌سوزی‌ها اعلام کردند.

اما در حالی که تنش بین صنعت خودروسازی ایران و فرانسه بالا گرفته بود، رقبای ترک در سال گذشته توانستند ضمن پیشی گرفتن دوباره از ایران در زمینه تولید خودرو به روند صعودی خود در خصوص جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز ادامه دهند. بر این اساس در سال گذشته میلادی شش شرکت از ۱۰ شرکت بزرگ خودروسازی جهان در ترکیه خودرو تولید کردند.

شرکت تویوتا موتور ژاپن به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان سال گذشته ۱۲۶‌هزار و ۵۹۶ دستگاه انواع خودرو سواری در ترکیه تولید کرد. شرکت فورد موتور آمریکا نیز به عنوان چهارمین خودروساز بزرگ جهان ۲۶۸‌هزار و ۷۶۱ دستگاه انواع خودرو تجاری سبک در ترکیه به تولید رساند. همچنین هوندا ژاپن، پنجمین خودروساز بزرگ دنیا در سال گذشته میلادی ۵۰‌هزار و ۶۵ دستگاه انواع خودرو سواری در ترکیه تولید کرد. هیوندای موتور کره‌جنوبی نیز به عنوان هشتمین شرکت بزرگ خودروسازی جهان سال گذشته ۸۰‌هزار و ۹۶۰ دستگاه انواع خودرو سواری در ترکیه تولید کرد. فیات به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز ایتالیا و دهمین خودروساز بزرگ جهان نیز در سال گذشته ۱۸۴‌هزار و ۳۵۵ دستگاه انواع خودرو سواری، تجاری سبک و سنگین و اتوبوس سنگین در ترکیه تولید کرد. هفتمین خودروساز بزرگ جهان در سال گذشته یعنی شرکت پژو سیتروئن فرانسه نیز اقدام به تولید ۶۵‌هزار و ۶۱ دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری سبک در ترکیه کرده است.