گروه خودرو - پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روز گذشته از ابلاغ مصوبه‌ای توسط محمود احمدی‌نژاد خبر داد که طبق آن نصب کیسه ایمنی هوا (ایربگ) بر روی خودروها از ابتدای برنامه پنجم توسعه یعنی از ابتدای سال ۱۳۸۹ اجباری خواهد شد.

پیش از‌این شورای‌عالی استاندارد نصب ترمز ABS و ایربگ (کیسه هوا) را بر روی خودروهایی که طراحی آنها پیش از سال ۲۰۰۰ صورت گرفته، از اول سال آینده اجباری کرده بود. تصمیمات‌این شورا در دو مرحله نهایی می‌شود که در مرحله اول موضوع نصب ‌ایربگ و ترمز ABS در کمیسیون تخصصی امور زیربنایی صنعت و معدن، محیط زیست دولت بررسی شده و در مرحله دوم این موارد با حضور رییس جمهور و وزرای عضو شورا مصوب می‌شود اما ظاهرا دولت تنها با اجرای استاندارد نصب کیسه ایمنی هوا بر روی خودروها از ابتدای برنامه پنجم توسعه، موافقت کرده و با اجبارترمز ABS موافق نبوده است.

مصوبه شورای عالی استاندارد و پیشنهاد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، اجرای استاندارد ABS و ‌ایربگ همزمان با یکدیگر بود که دولت تنها با یک آپشن ‌ایمنی در خودروها موافقت کرده است.

اما تنها دلیلی که می توان برای مخالفت دولت مطرح کرد افزایش هزینه‌ای است که اجرای آنها روی دست خودروسازها خواهد گذاشت. پیش از ‌این انجمن خودروسازها در بیانیه‌ای مدعی شده بود که اجرای این مصوبه هر ساله هزینه‌ای معادل ‌١٣٠٠میلیارد تومان (‌۳/۱میلیون خودرو ضرب‌ در یک

میلیون تومان) به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد که با توجه به عدم امکان تولید آنها در داخل کشور، حداقل در ‌٢سال آینده سالی یک میلیارد دلار ارز از مملکت خارج خواهد کرد.

این انجمن همچنین یادآور شده بود که علاوه بر هزینه سالانه یاد شده‌، سرمایه‌گذاری خودروسازان برای تغییر خطوط فعلی تولید خود (اضافه کردن ایستگاه‌های جدید کاری)، خرید ابزار آلات و تجهیزات جدید برای خطوط تولید و ‌٢٠٠٠ نمایندگی مجاز خودرو و... رقمی قابل تامل است‌.

با‌این تفاسیر مصوبه دولت را باید در شرایطی به فال نیک گرفت که خودروسازها به بهانه جلوگیری از افزایش هزینه خودرو‌های تولیدی نسبت به ابتدایی‌ترین آپشن‌های‌ ایمنی که در تمام دنیا معمول است‌، بی‌توجهی می‌کنند.