تندر-90 بر بال گرانی

گروه خودرو- تعطیلات تابستانی دو خودروساز بزرگ کشور سبب شد تا این هفته نیز بازار خودرو روزهای داغ و پر حرارتی را سپری کند. حرارتی که تا پایان هفته آینده نیز ادامه داشته و با آغاز ماه رمضان رو به سردی خواهد گذاشت.

آن‌طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند طی هفته جاری به‌رغم افزایش تقاضا، تندر-۹۰ و مگان ۲۰۰۰ دنده اتومات طعم افزایش قیمت را چشیده و گران شده‌اند. این در حالی است که سایر خودروها با همان نرخ های هفته پیش و یا نهایتا با افزایش قیمتی ناچیز خرید و فروش شدند.

طی این هفته هر چند خطوط تولید خودروسازان تعطیل و کارگران به مرخصی رفتند اما برخی از واحدهای فروش باز و فعالیت آنها ادامه داشت. با وجود این، به گفته فعالان بازار پایین آمدن سرعت تحویل خودرو و سند زدن آن، سبب شده تا بازار با وجود نزدیک شدن به ماه رمضان که مسافرت‌ها کاهش یافته و تقاضا برای خرید خودرو نیز کم می‌شود، رونق دو سه هفته گذشته خود را حفظ کند. رونقی که به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، تنها یک هفته دیگر ادامه داشته و با آغاز ماه رمضان به تدریج رو به افول خواهد رفت. هر چند برخی فعالان بازار عنوان می‌کنند طی هفته آینده افزایش قیمت خودروها بعید به نظر می‌رسد، اما برخی دیگر نیز عدم گرانی را منوط به میزان عرضه خودروسازان می‌دانند. به اعتقاد آنها ممکن است تعطیلی خودروسازان طی هفته جاری و خوابیدن خطوط تولید آنها، بر میزان عرضه خودرو به بازار تاثیر گذاشته و صعود قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد.

این در شرایطی است که به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، بازار خودرو طی دو سه هفته گذشته به حدی افزایش قیمت را تجربه کرده که بیش از این، کشش گرانی را ندارد.

تندر باز هم گران شد

پرحاشیه‌ترین محصول صنعت ۵۰ ساله خودرو ایران، طی هفته جاری باز هم با افزایش قیمت روبه‌رو و گران شد. تندر-۹۰ که اوضاع بسیار نامناسب تولید آن دلیل اصلی گرانی‌اش محسوب می‌شود، طی این هفته در مدل E۱ خود ۲۰۰هزار تومان گران شد و مدل E۲ آن نیز افزایش قیمتی ۱۵۰هزار تومانی را تجربه کرد؛ به نحوی که هم‌اکنون تندر E۱ با نرخ ۱۲میلیون و ۴۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و E۲ نیز قیمتی برابر با ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان دارد. این در شرایطی است که E۰ ساده‌ترین مدل تندر با همان قیمت ۱۱میلیون تومان هفته گذشته خود خرید و فروش می‌شود.

ثبات قیمت در خانواده ایران خودرو

طی هفته جاری محصولات ایران خودرو تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکرد؛ به نحوی که در حال حاضر پژو ۴۰۵ بنزینی با قیمت ۱۳میلیون و ۳۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد و پژو روآ نیز قیمتی برابر ۸میلیون تومان در مدل بنزین سوز خود دارد. این در شرایطی است که با توجه به توقف تولید روآی معمولی، افزایش قیمت این محصول در آینده دور از ذهن نیست.

اما نگاهی هم به پژو ۲۰۶ بیندازیم. این محصول که تیپ ۲ آن طی دو سه هفته گذشته افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرد هم‌اکنون با نرخ ۱۴میلیون و ۳۵۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین V۹ مدل صندوق‌دار ۲۰۶ نرخی برابر ۱۸میلیون و ۸۰۰هزار تومان داشته و V۸ نیز با قیمت ۱۶میلیون و ۳۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

V۲۰ نیز که ساده‌ترین مدل ۲۰۶ صندوق دار به حساب می‌آید، با قیمت ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر پژو پارس یکی از محصولات محبوب ایران خودرو نیز در حال حاضر نرخی برابر ۱۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان در مدل معمولی خود داشته و پارس ELX نیز با قیمت ۲۳میلیون تومان به فروش می‌رسد.

از خانواده سمند نیز اینگونه خبر می‌رسد که طی هفته جاری نمودار قیمتی اعضای آن تغییر خاصی نکرده است؛ به نحوی که سمند معمولی در حال حاضر نرخی برابر ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان دارد و LX نیز با قیمت ۱۵میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

سورن نیز همان قیمت ۱۶میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خود را حفظ کرده است.

سایپایی‌ها نیز ثابت ماندند

محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز طی هفته جاری با وجود داغ بودن بازار، افزایش قیمت را تجربه نکردند. در حال حاضر پراید پرتیراژترین و کم‌کیفیت‌ترین خودرو داخلی با نرخ ۷میلیون و ۶۵۰هزار تومان در مدل معمولی و بنزینی خود به فروش می‌رسد. فعالان بازار تیراژ بالای این خودرو را دلیل اصلی گران نشدن آن می‌دانند.

از سوی دیگر زانتیا، فرانسوی محبوب سایپا نیز قیمت هفته گذشته خود را حفظ و در حال حاضر با نرخ ۲۷میلیون و ۴۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. ریو نیز که طی دو سه هفته گذشته افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرد هم‌اکنون نرخی برابر با ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان دارد. نیسان رونیز شاسی بلند مونتاژی پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا) در حال حاضر با نرخ ۳۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر ماکسیما نیز در مدل اتومات خود قیمتی برابر ۳۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان دارد و نوع دنده‌ای این چشم بادامی ژاپنی نیز با نرخ ۳۵میلیون تومان به فروش می‌رسد.

مگان ۴ میلیون گران شد

اما از میان محصولات شرکت پارس خودرو مگان ۲۰۰۰سی سی طی این مدت افزایش چشمگیری را تجربه کرد؛ به طوری‌که این خودرو در حال حاضر با افزایش چهار میلیونی تومانی در بازار با قیمت ۳۵میلیون تومان عرضه می‌شود. به گفته نمایشگاه‌داران توقف واردات و تاخیر در تولید این خودرو موجب شده تا این خودرو پرطرفدار با کاهش عرضه در بازار مواجه شود؛ به این دلیل در حال حاضر قیمت آن افزایش چشمگیری یافته است.

به گفته مسوولان این شرکت، مگان ۲۰۰۰ تولید شده توسط پارس خودرو مهر ماه وارد بازار می‌شود و به این طریق پیش‌بینی می‌شود با عرضه مگان داخلی قیمت این خودرو دو تا سه میلیون تومان کاهش یابد.

افزایش چهار میلیونی مگان ۲۰۰۰ در حالی است که مگان ۱۶۰۰ سی سی که در شرکت پارس خودرو تولید می‌شود طی این مدت هیچ افزایش قیمتی نداشته و هم‌اکنون با قیمت ۲۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.