گروه خودرو- احتمالا اگر مسوولان شرکت کیاموتورز کره همین حالا به ایران آمده و سری به خیابان‌های کشور بزنند از دیدن این همه پراید تعجب خواهند کرد و قطعا اگر این را هم بدانند که سایپایی‌ها با استفاده از دل و روده پراید و ناخنک به اکسل ریو، محصول جدیدی با نام مینیاتور را متولد کرده‌اند، کلی نیز از کرده خود یعنی فروش پلت فرم پربرکت پراید به دومین خودروساز بزرگ ایران پشیمان می‌شوند.

هرچند که پراید و مینیاتور به نوعی پدر و پسر به حساب آمده و روابط ژنتیکی با یکدیگر دارند، اما امروز این دو میهمان ستون حق انتخاب ما شده‌اند تا با مقایسه فنی آنها شما بگویید، کدام یک مناسب‌تر است. پراید حجم موتوری ۱۴۰۰ سی‌سی دارد که به واسطه آن ۶۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. در حالی که مینیاتور به دلیل بهره‌گیری از موتوری ۱۵۰۰ سی‌سی توانایی تولید ۸۰ اسب بخار قدرت را دارا است البته آن‌طور که به‌نظر می‌رسد ماهیت موتوری این دو جدای از هم نیست و در واقع موتور مینیاتور بهینه شده موتور پراید به حساب می‌آید.

هرچند شایسته نیست پسر از پدر در راه رفتن پیشی گرفته و جلوتر برود، اما به هر حال مینیاتور از شتاب و سرعت بیشتری نسبت به پدر خود پراید بهره می‌برد به نحوی که پشت فرمان آن می‌توان تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت گاز داد در حالی که جناب پدر، حس سرعت گرفتن بیش از ۱۸۰ کیلومتر را (آن هم در مواقعی که خیلی سر حال باشد) ندارد.

شاید این یک موضوع خانوادگی میان پراید و مینیاتور باشد، اما به هر حال این را هم بدانید که همسفر شدن با پسر راحت‌تر و بی‌دردسرتر از همنشینی با پدر است؛ چرا که مینیاتور به لحاظ فرم ساخت و امکان بهره‌گیری از آپشن ایمنی به نام ایربگ ایمن‌تر از پراید که همواره در قعر جدول سطح کیفی خودروهای داخلی قرار می‌گیرد محسوب می‌شود. اگر از آنهایی هستید که میزان مصرف سوخت را فاکتوری مهم در خرید خودرو می‌دانید به این نکته توجه داشته باشید که پدر به لحاظ سن و سالی که از وی گذشته، کم‌کارتر و پرخورتر است به نحوی که در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۹/۶ لیتر بنزین سر می‌کشد. اما پسر در همین سیکل ۵/۶ لیتر بنزین می‌بلعد. در حال حاضر پراید به‌عنوان پرچم‌دار خودروهای ارزان بازار ایران با توجه به مدل‌های مختلف قیمتی بین ۷میلیون و ۸۰۰هزار تا ۵/۸میلیون تومان دارد و سهم عظیمی از فروش کل بازار خودرو کشور را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که فرزند ناخلف آن، مینیاتور قصد ندارد در رنج قیمتی زیر ۱۰میلیون تومان با پدر خود همنشین شود و همین حالا که هنوز به بازار نیامده و با دلال‌ها و واسطه‌ها رفیق نشده است، ۱۰میلیون منهای ۱۰هزار تومان قیمت دارد و حال در آینده چه سرنوشتی در انتظار نرخ این محصول به قول سایپایی‌ها، صد درصد ایرانی خواهد بود، موضوعی است که باید تا اواخر سال آینده منتظر آن ماند.