خبرگزاری موج - بدهی خودروسازان به قطعه‌سازهای کشور به حدود ۲۵‌هزار‌میلیارد ریال رسیده است.

دبیر انجمن‌سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، با بیان این مطلب گفت: از این رقم ۱۷‌هزار‌میلیارد ریال به ایران‌خودرو مربوط می‌شود و مابقی آن را نیز بدهی سایپا تشکیل می‌دهد.

محمدرضا نجفی‌منش اظهار داشت: در حال حاضر اوضاع نقدینگی واحدهای قطعه‌سازی کشور بسیار نامناسب بوده و اگر از لحاظ مالی شارژ نشوند، بیم نابودی این صنعت می‌رود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود‌هزار واحد قطعه‌سازی در کشور با خودروسازان داخلی همکاری می‌کنند، گفت: برخی بر این تصورند که انجمن قطعه‌سازان در بیان رقم طلب قطعه‌سازها از خودروسازان، اغراق می‌کند؛ در حالی که اگر هر کدام از ‌هزار واحد قطعه‌سازی کشور، حداقل ۲۰ تا ۲۵‌میلیارد ریال از خودروسازها طلب داشته باشند، خواهیم دید رقم اعلام شده از سوی انجمن به هیچ وجه اغراق نیست.

اظهارات نجفی منش در شرایطی است که دست‌اندرکاران صنعت خودرو کشور چندان اعتقادی به وضعیت نامناسب مالی قطعه‌سازان نداشته و معتقدند شرایط نقدینگی آنها این قدرها نیز که می‌گویند وخیم نیست. دبیر انجمن قطعه‌سازان در این زمینه گفت: متاسفانه دید برخی بر این است که چون واحدهای قطعه‌سازی با وجود بحران مالی هنوز هم سرپا بوده و نیاز خودروسازان را تامین می‌کنند، پس مشکل مالی ندارند.

وی ادامه داد: ممکن است مسوولان امر زمانی به بحران نقدینگی قطعه‌سازان ایمان بیاورند که دیگر کار از کار گذشته و از صنعت قطعه‌سازی فقط یک نام، باقی مانده باشد.