مونا مشهدی رجبی- شرکت خودروسازی نیسان اولین خودروی الکتریکی خود را به بازار عرضه کرد و یک گام به هدف نهایی خود نزدیک‌تر شد‌. شرکت خودروسازی نیسان سومین خودروساز بزرگ ژاپن در نظر دارد اولین خودروساز دنیا باشد که خودرو الکتریکی را به صورت انبوه به بازار مصرف عرضه می‌کند.

کارلوس گون در مراسم رونمایی از خودروی تمام الکتریکی این شرکت گفت: «تا سال ۲۰۲۰ میلادی ده درصد از خودروهای مصرف شده در بازار دنیا را خودروهای تمام الکتریکی تشکیل می‌دهند و این خودرو ‌هاچ بک بدون آلایندگی نیز می‌تواند یکی از خودروهایی باشد که با استقبال مصرف کنندگان دنیا مواجه شود.»

گون در دفتر مرکزی شرکت نیسان در یوکوهاما. جنوب توکیو گفت: «‌از نظر ما خودروی الکتریکی یک خودروی لوکس نیست بلکه خودرویی است که در سال‌های آتی در بازار به صورت انبوه تولید و مصرف می‌شود و به تعبیر بهتر نسل آینده خودرو در دنیا است‌.»

خودروی الکتریکی تولیدی نیسان دارای موتوری باقدرت ۸۰‌کیلو وات است که یک باتری لیتیوم یونی قابل شارژ دارد‌. این خودرو در نیمه دوم سال ۲۰۱۰ میلادی به صورت انبوه در اختیار مصرف‌کنندگان آمریکایی و ژاپنی قرار می‌گیرد. این خودرو الکتریکی که لیف leaf نام دارد از سال ۲۰۱۲ میلادی به بازار جهانی عرضه می‌شود. نیسان پیش بینی می‌کند از سال ۲۰۱۴ میلادی سالانه ۲۰۰‌هزار دستگاه خودروی لیف تولید شود.

نابورو تاتیشی مدیر اجرایی برنامه تولید خودروی الکتریکی نیسان در این مورد می‌گوید: «نیسان در نظر دارد خودروی لیف را در کارخانه موجود در ساندرلند انگلیس تولید کند‌. تولید این خودرو در دو کارخانه موجود در اوپومای ژاپن و ایالت تنسی آمریکا نیز انجام خواهد شد و باتری‌های مورد استفاده در تولید آن نیز در دو کشور انگلیس و پرتغال تولید می‌شود.

شرکت خودروسازی نیسان در ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی ۶/۱میلیارد‌دلار وام کم بهره از دولت آمریکا دریافت کرد که با کمک آن تجهیزات کارخانه تولید قطعات خودروی الکتریکی خود را تکیمل کرد‌. دولت کشورهای انگلیس و پرتغال نیز به دست اندرکاران نیسان پیشنهاد دادند تا با استفاده از وام کم بهره دولتی کارخانه‌های باتری سازی خود را در این کشورها راه‌اندازی کنند و برای شماری از ساکنان این کشور فرصت شغلی فراهم کنند.

نیسان موتور اعلام کرد شارژ باتری خودروی لیف بعد از طی مسافت ۱۶۰کیلو متر به پایان می‌رسد که این مسافت معادل مسافتی است که هفتاد درصد از دارندگان خودرو در یک روز طی می‌کنند. بنابراین هفتاد درصد از دارندگان خودرو در طی روز نیازی به شارژ باتری خودرو نخواهند داشت.

برای شارژ باتری خودرو با برق مصرفی خانگی هشت ساعت زمان لازم است وبا استفاده از شارژر‌های سریع برق فشار قوی طی ۳۰‌دقیقه هشتاد درصد از انرژی اولیه را بدست می‌آورد‌. این شارژرها توسط شرکت نیسان به پمپ بنزین‌ها و پارکینگ‌های عمومی‌داده می‌شود تا دارندگان خودروهای الکتریکی بتوانند از آن استفاده کنند.

این مشکلی بود که برای خودروهای الکتریکی عنوان می‌شد و بعد از انتشار خبر ارایه یک دستگاه از این شارژرها به مراکز عمومی‌می‌توان انتظار داشت تمایل برای استفاده از نسل تازه خودرو‌ها بیشتر شود‌.مرکز بین‌المللی مطالعات خودرو پیش بینی می‌کند خودروسازان دنیا تا سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۰۰‌هزار دستگاه خودروی الکتریکی تولید خواهند کرد‌.

تحلیل‌گران جی پی مورگان انتظار دارند، خودروهای هیبریدی بنزینی - الکتریکی که قیمت کمتری در مقایسه با خودروهای الکتریکی دارند تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۳‌درصد از مجموع خودروهای فروخته شده را تشکیل دهند.