گروه خودرو - بر اساس آمار رسمی‌‌‌گمرک جمهوری اسلامی‌‌‌ایران، صادرات قطعات منفصله جهت ساخت و مونتاژ خودرو از کشورمان، در سه ماه ابتدایی سال جاری از لحاظ وزن کاهش ۷۴‌درصدی و از لحاظ ارزش نیز کاهش ۸۲ را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد. بر اساس آمار رسمی ‌‌‌گمرک در سه ماه ابتدای سال جاری در مجموع پنجاه و چهار‌هزار و ۵۶۹ تن قطعه به ارزش دو‌‌‌میلیون و ۹۰۰‌هزار‌دلار از سوی قطعه سازان داخلی صادر شده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته است.

همچنین بر اساس این آمار، در سه ماه ابتدای سال گذشته قطعه‌‌سازان کشور در مجموع ۲۱۲‌هزار و ۹۳۶ تن قطعات منفصله به ارزش ۱۶‌‌میلیون و ۲۱‌هزار‌دلار به بازارهای هدف صادر کرده بودند.

آمار مذکور نشان دهنده آن است که پیش‌بینی کارشناسان صنعت خودرو مبنی بر تاثیر بحران جهانی بر صنعت قطعه‌‌سازی زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌‌‌شد محقق شد؛ به طوری‌که هم اکنون قطعه‌‌سازان بزرگ جهان با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند.

از جمله دلایل تاثیر این بحران بر صنعت قطعه‌‌سازی می‌‌‌توان به کاهش تیراژ تولید خودرو که از سال گذشته میلادی و با شدت گرفتن بحران جهانی در صنعت خودروسازی دنیا به وجود آمد، اشاره کرد. کاهش تیراژ تولید خودرو موجب شد تا قطعه‌‌سازان بزرگ جهان نیز کاهش تیراژ تولید و حذف برخی سایت‌‌های تولیدی را در دستور کار خود قرار دهند تا به این طریق بتوانند از بروز بیشتر بحران جلوگیری کنند.

از سوی دیگر قطعه‌‌سازان بزرگ دنیا که هم اکنون در بازارهای اروپایی با مشکل مواجه شده‌‌اند، تغییر بازارهای صادراتی را نیز در دستور کار خود قرار داده‌‌اند؛ به طوری‌که حضور آنها در بازارهای آسیایی بیش از پیش افزایش یافته است. تغییر بازارهای صادراتی از سوی قطعه سازان بزرگ دنیا موجب شد تا امکان حضور برای قطعه سازان داخلی در بازارهای جهانی کاهش یابد که این امر کاهش ۷۴‌درصدی صادرات قطعه را طی سه ماه ابتدای سال جاری در پی داشت.