ایسنا- نیسان از زیان خالص ۵/۱۷۵میلیون دلاری (معادل ۱۶میلیارد و ۵۰۰میلیون ین) خود در سه ماهه اول سال مالی جاری خبر داد.

سومین خودروساز بزرگ ژاپن دلیل اصلی زیان‌دهی خود را در شروع سال مالی جاری ادامه‌دار شدن بحران مالی جهانی و افزایش ارزش ین در مقابل دلار آمریکا اعلام کرده است.

افزایش ارزش ین در مقابل دلار آمریکا یکی از دلایل کاهش صادرات نیسان در مدت زمان یادشده بوده است.همچنین سود عملیاتی نیسان نیز در سه ماه نخست سال مالی جاری با ۵/۸۵درصد کاهش به ۱۱میلیارد و ۶۰۰میلیون ین رسید.از سوی دیگر، فروش شرکت خودروسازی نیسان موتور در سه ماهه اول سال مالی کنونی به حدود ۷۲۳هزار رسید.این میزان فروش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میلادی افت ۸/۲۲درصدی را نشان داد. در همین حال مسوولان نیسان اعلام کردند که این شرکت برای افزایش فروش محصولات خود در بازار پررونق چین برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای کرده است.

همچنین شرکت خودروسازی مان آلمان از کاهش ۹۴درصدی سود خود در سه ماه دوم سال ۲۰۰۹ میلادی خبر داد. بر این اساس سود خالص شرکت مان در سه ماه دوم سال جاری میلادی ۲۷میلیون یورو اعلام شد که ۹۴درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۰۸ میلادی از خود نشان می‌دهد.

کارشناسان بحران مالی جهانی و رکود حاکم بر بازارهای خود به ویژه در منطقه اروپا را دلیل اصلی کاهش شدید سودآوری شرکت مان اعلام کرده‌اند. مان همچنین از کاهش تقاضا برای خرید محصولات این شرکت یعنی کامیون و اتوبوس سنگین خبر داده است.به گزارش وال استریت ژورنال، در همین حال فروش این شرکت آلمانی نیز در مدت زمان یادشده با ۲۰درصد کاهش به سه میلیارد و ۱۰۰میلیون یورو رسید.

از سوی دیگر رییس فولکس‌واگن برخی اخبار منتشر شده در خصوص افزایش سرمایه این شرکت پیش از ادغام با پورشه را رد کرد. مارتین وینترکورن در این باره گفت: فولکس‌واگن در حال حاضر هیچ عجله‌ای برای افزایش سرمایه خود به ویژه قبل از ادغام با پورشه ندارد.

طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی برخی رسانه‌های آلمان، فولکس‌واگن قصد دارد قبل از ادغام با شرکت خودروسازی پورشه حدود چهارمیلیارد یورو افزایش سرمایه دهد که ممکن است ارزش این قرارداد به ۸میلیارد یورو برسد.

کارشناسان معتقدند که افزایش سرمایه فولکس‌واگن پیش از ادغام با پورشه باعث حفظ رتبه اعتباری این شرکت خواهد شد.

همچنین دانگ‌فنگ و شریکش نیسان قصد احداث یک کارخانه خودروسازی جدید را دارند. دو شرکت قصد دارند با صرف ۷۳۲میلیون دلار هزینه کارخانه خودروسازی جدیدی را در چین احداث کنند.این دو شرکت دلیل احداث این کارخانه را پاسخگویی به تقاضای روزافزون بازار خودرو چین اعلام کرده‌اند. کارخانه مشترک دانگ‌فنگ و نیسان قرار است در گوانگژو واقع در جنوب چین با ظرفیت تولید سالانه ۲۴۰هزار دستگاه خودرو احداث شود. کار ساخت این کارخانه تا سال ۲۰۱۲ میلادی به پایان خواهد رسید. به گزارش بلومبرگ، جالب اینجاست که شرکت خودروسازی نیسان ژاپن هنوز در این زمینه اظهارنظر رسمی نکرده است.