گروه خودرو- چندی است خبر توقف تولید پراید در صورت عدم اخذ استانداردهای مدنظر به گوش می‌رسد‌. هرچند مسوولان سایپا وعده اخذ استانداردهای لازم را تا سال ۸۹ داده اند، با این حال وضعیت استاندارد سازی سایر مدل های این خودرو در هاله ای از ابهام قرار دارد و ... تاکنون مسوولین سایپا در این خصوص اظهار نظر خاصی نکرده‌اند، این در حالی است که روز گذشته در گفت‌وگو با قائم مقام شرکت سایپا جویای آخرین وضعیت سایر مدل‌های پراید برای اخذ استانداردهای مدنظر شدیم، روشنی مقدم معتقد است تمام مدل‌های پراید تا سال ۸۹ کلیه استانداردهای مدنظر را پاس خواهند کرد.

قائم مقام شرکت سایپا ‌‌افزود: ارتقای سطح ایمنی پراید در دو فاز در حال پیگیری است که در فاز اول تمامی‌ مدل‌های پراید استانداردهای مدنظر از جمله استاندارد تست تصادف را پاس خواهند کرد، و در فاز دوم علاوه بر ارتقای پلت فرم، بدنه پراید نیز از لحاظ ظاهری تغییر خواهد کرد.

طرح توقف تولید خودروهایی که تا سال ۸۹ موفق به پاس کردن استانداردهای ایمنی نشوند از ابتدای سال جاری به طور جدی از سوی موسسه استاندارد مطرح شد، به ‌گونه‌ای که علاوه بر رییس موسسه استاندارد چندی پیش مدیرکل دفتر ماشین‌سازی نیرو محرکه وزارت صنایع و معادن نیز به شرکت سایپا در مورد کیفیت پراید هشدار داد.

از سوی دیگر و به گفته رییس موسسه استاندارد در صورت عدم ارتقای سطح ایمنی پراید تولید این خودرو از سال ۸۹ متوقف خواهد شد.

تذکر داده شده از سوی سازمان‌های ذی‌ربط موجب شد تا سایپا این بار به طور جدی ارتقای ایمنی پراید را در دستور کار خود قرار دهد، به طوری که پس از گذشت چند سال از تولید این خودرو به تازگی مسوولان سایپا این خودرو را برای پاس کردن تست تصادف راهی اسپانیا کردند تا شاید به این طریق بتوانند به تولید این خودرو از رده خارج ادامه دهند‌.

اقدام مسوولان سایپا برای پاس کردن تست تصادف در حالی است که تولید این خودرو سال‌ها است که متوقف شده، با این حال مسوولان سایپا همچنان به تولید آن اصرار دارند.

روشنی مقدم در ادامه در خصوص استاندارد آلایندگی پراید نیز می‌گوید: علاوه بر استاندارد ایمنی از سال ۸۹ خودروهای تولیدی ملزم به پاس کردن استاندارد یورو ۲ خواهند بود که برای رسیدن به این استاندارد نیز ارتقای سطح آلایندگی پراید نیز در دستور کار قرار گرفته است و به این طریق پراید از سال ۸۹ موفق به استاندارد یورو دو خواهد شد.

اما نکته‌ای که شاید مد نظر خریداران پراید باشد، تاثیر پاس کردن این تست‌ها روی قیمت این خودرو است، به گفته روشنی مقدم تاثیر پاس کردن این استانداردها روی قیمت پراید بسیار نامحسوس خواهد بود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا ارتقای پلت فرم شامل تمامی ‌مدل‌های پراید می‌شود افزود: ارتقای پلت فرم و تغییر در بدنه تنها شامل پراید صندوق دار می‌شود و سایر مدل‌ها براساس نیاز بازار تغییراتی خواهند داشت.