ایسنا- خودروهای آردی و روآ تولیدی شرکت ایران‌خودرو و سایپا ۱۴۱ و ون کاروان تولیدی شرکت سایپا هنوز موفق به دریافت استاندارد تایید نوع از سازمان استاندارد و گذراندن کلیه استانداردهای الزامی نشده‌اند.

نظام‌الدین برزگری ـ رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با اعلام این خبر توضیح داد: در حال حاضر ۶۸ مدل انواع خودرو سنگین و سبک در کشور تولید می‌شود که از این تعداد حدود ۵‌درصد تاکنون موفق به دریافت استاندارد تایید نوع نشده و کمترین تعداد استاندارد الزامی را نیز گذرانده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که خودروهای فوق چطور در صورت نداشتن استاندارد تایید نوع شماره‌گذاری می‌شده‌اند؟ عنوان کرد: طبق روال‌های سال‌های گذشته پلیس برای شماره‌گذاری خودروها از ما استعلام نمی‌کرد که این چند خودرو هم‌اکنون نیز بر اساس همین روال شماره‌گذاری می‌شوند.

او تصریح کرد: قرار است بعد از بررسی‌های لازم فهرستی را به وزارت صنایع و معادن ارائه کنیم تا این وزارتخانه این فهرست را به پلیس تحویل داده تا پلیس بر اساس این فهرست نسبت به شماره‌گذاری خودروها اقدام کند.

این مقام مسوول در ادامه گفت: همچنین حدود ۸۵‌درصد از کل ۶۸ مدل تولیدی در کشور موفق به گذراندن کلیه استانداردهای الزامی و الحاقی شده‌اند و استاندارد تایید نوع را نیز دریافت کرده‌اند.

رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: حدود ۱۰‌درصد از مدل‌ها نیز استانداردهای الزامی را گذرانده و هم‌اکنون در حال گذراندن استانداردهای الحاقی هستند.

برزگری همچنین در خصوص انتقادات مطرح شده در مورد ادامه تولید پراید نیز توضیح داد: پراید استانداردهای الزامی را گذرانده و در مورد استانداردهای الحاقی مانند تست تصادف نیز بر اساس قانون تا پایان سال جاری مهلت دارد تا این استانداردها را رعایت کند.

وی اضافه کرد: به منظور اجرای استانداردهای الحاقی به شرکت سایپا فشار وارد کردیم و گروه تحقیقات این شرکت نیز در این زمینه مشغول به کار شد. در نتیجه شرکت سایپا در بدنه پراید تغییراتی را از نظر استحکام و ایمنی سرنشین اعمال کرد و این تغییرات در طراحی جدید خودرو هم در قسمت جلو و هم در قسمت بدنه اعمال و باعث شد که وزن این خودرو حدود ۵۰کیلو افزایش یابد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: از مدل دوباره طراحی شده پراید یک نمونه ساخته شده و برای گذراندن تست تصادف به اسپانیا ارسال شد که بر اساس مدارک ارائه شده به ما، این نمونه توانسته استاندارد تست تصادف را رعایت کند و شرکت سایپا تا پایان سال مهلت دارد خط تولید خود را با این خودرو تطبیق دهد.