ایسنا- شرکت‌های ایسوزو ژاپن و جنرال‌موتورز آمریکا را به ترتیب به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای تجاری سنگین و بزرگترین تولیدکننده خودروهای تجاری سبک در جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی معرفی کرد. بر اساس اعلام انجمن جهانی خودروسازان، شرکت ایسوزو ژاپن در سال گذشته با تولید ۴۸۸‌هزار و ۴۸۸ دستگاه انواع خودرو تجاری سنگین به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده خودرو در جهان در این رده معرفی شد.

همچنین شرکت جنرال‌موتورز آمریکا که امسال رسما اعلام ورشکستگی کرد، در سال گذشته با تولید دو‌میلیون و ۲۲۹‌هزار و ۸۳۳ دستگاه انواع خودرو تجاری سبک مقام اول جهان را در این رده به خود اختصاص داد. این در حالیست که دو شرکت فوق در رده‌بندی کلی بزرگترین شرکت‌های خودروسازی جهان در سال گذشته میلادی رتبه‌های ۲۲ (ایسوزو) و ۲ (جنرال‌موتورز) را به‌دست آوردند. در زمینه تولید خودروهای تجاری سنگین در سال گذشته پس از شرکت ایسوزو، شرکت‌های کرایسلر با تولید ۳۹۵‌هزار و ۱۲۳ دستگاه، تویوتا با تولید ۲۵۱‌هزار و ۷۶۸‌دستگاه، ولوو با تولید ۲۱۸‌هزار و ۵۴۲‌دستگاه و هیوندای با تولید ۱۵۱‌هزار و ۷۵۹دستگاه رتبه‌های دوم تا پنجم را به‌دست آوردند.

همچنین در زمینه تولید خودروهای تجاری سبک نیز در سال ۲۰۰۸ میلادی پس از جنرال‌موتورز شرکت‌های فورد با تولید یک‌میلیون و ۹۹۱‌هزار و ۷۲۴ دستگاه، کرایسلر با تولید یک‌میلیون و ۳۵۶‌هزار و ۶۱۰ دستگاه، تویوتا با تولید یک‌میلیون و ۱۰۲‌هزار و ۵۰۲‌دستگاه و فیات با تولید ۵۱۶‌هزار و ۱۶۴‌دستگاه رتبه‌های دوم تا پنجم را کسب کردند. انجمن جهانی خودروسازان در زمینه تولید اتوبوس سنگین نیز تویوتا را به عنوان بزرگترین شرکت جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی اعلام کرد. تویوتا در سال گذشته میلادی موفق به تولید ۱۱۴‌هزار و ۸۷۷‌دستگاه اتوبوس سنگین شد.

پس از تویوتا نیز شرکت‌های هیوندای با تولید ۱۰۴‌هزار و ۷۷۴‌دستگاه، دایملر با تولید ۶۸‌هزار و ۵۷۸‌دستگاه، فیات با تولید ۲۳‌هزار و ۳۰۳‌دستگاه و آشوک لیلاند با تولید ۱۹‌هزار و ۹۲۷‌دستگاه در رده‌های دوم تا پنجم رده‌بندی جهانی قرار گرفتند.