ایسنا- دانشگاه علم‌وصنعت با اظهار اینکه تعیین تعرفه واردات خودرو، نیازمند بررسی‌های دقیق و بلندمدت کارشناسی است، افزود: با توجه به شرایط کنونی جهانی، افزایش تعرفه در دراز مدت خوب نیست، مگر اینکه در کوتاه‌مدت اتفاق افتد.

جواد مرزبان‌ ضمن انتقاد از روند موجود تعیین و تغییر تعرفه واردات خودرو، گفت: متغیرهای متعددی در تعرفه واردات خودرو دخالت دارند که نیاز جامعه، درآمد سرانه ملی یا کل کشور، بالا رفتن قیمت نفت و توسعه صنعت داخلی به واسطه ایجاد اشتغال از آن جمله است.

وی خواهان توجه به این متغیرها و تعیین ضریب وزنی و اهمیت آنها در تعیین تعرفه شد و گفت: در عین حال تعیین تعرفه‌ها نیاز به تحلیل‌های ریاضی و بررسی‌های کارشناسانه و دقیق و طولانی مدت دارد و سال به سال نیز به همین اساس باید تغییر کند.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه باید با رویکردهای مختلف برای تعیین تعرفه کالاها نگاه شود، یادآور شد: تعرفه واردات در مورد محصولات و کالاهای مختلف باید متفاوت باشد، چنان که صنعت خودرو به دلیل ماهیت و اهمیت آن و اینکه گردش مالی میلیاردی دارد، باید مورد توجه بیشتر قرار گرفته و جدی‌تر تلقی شود.

وی رکود اقتصاد جهانی در یک سال اخیر را یک متغیر جدید و مهم در زمینه واردات دانست و اظهار کرد: از آن جا که بسیاری از خودروسازان خارجی در این شرایط به بازار ایران روی می‌آورند، فرصتی برای دست‌اندرکاران ایجاد می‌شود تا با بررسی عمیق این عامل، تعرفه واردات خودروهای خارجی را افزایش داده و از تولید داخل حمایت کنند.

مرزبان راد یادآور شد: از سوی دیگر چنانچه گروه‌های بزرگ جامعه به خودرو نیاز داشته و خودروسازان قادر به تامین نیاز آنها نباشند، می‌توان تعرفه واردات خودرو را کاهش داد تا نیاز جامعه رفع شود.

این استاد دانشگاه خواهان بررسی نیاز جامعه و متغیرهای مختلف به صورت سال به سال شد و گفت: جهانی سازی و درگیر شدن در شبکه تجارت جهانی نیز متغیر مهمی در تعیین تعرفه‌های واردات به ویژه در بخش خودرو است.

وی با بیان اینکه حمایت از تولید داخل و توسعه آن و واردات خودرو خارجی همواره در مقابل یکدیگر قرار دارند، گفت: این موضوع نه به صورت سطحی بلکه به طور کامل نیاز به بررسی و ارائه راهکار بهینه دارد، چنان که نه می‌توان واردات را ممنوع و نه به صورت بی‌حد و مرز آن را آزاد کرد.

او همچنین درباره احتمال دمپینگ خودروسازان خارجی گفت: وقتی دمپینگ آنها آنقدر زیاد باشد که تاثیر مملوس و شوک‌دهنده داشته باشد، بالا بردن تعرفه منطقی است، ولی باید دانست تغییر آن چندان خوب نیست، چراکه قانون باید ثبات داشته باشد.