ایسنا - به اعتقاد سازمان بهینه‌سازی اگر معیار مصرف خودروها روی معیار یورو۲ و شاخص D قرار گیرد، مصرف سوخت خودروها ۲۵‌درصد افزایش می‌یابد.

عباس کاظمی، رییس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت با اظهار این مطلب در خصوص پیشنهاد وزارت صنایع و معادن برای تدوین معیار جدید مصرف سوخت خودروها گفت: در شاخص‌هایی که از A تا G مشخص شد، اختلاف بین شاخص‌ D تا G حدود ۲۵‌درصد و این بدان معنی است که اگر معیار روی شاخص D قرار گیرد، مصرف سوخت خودروها ۲۵‌درصد بالاتر خواهد رفت.

وی تصریح کرد: معیار مصرف سوخت در اسفند سال ۱۳۸۵ تدوین شد و از آن زمان همین استاندارد ۴۲۴۱ در حال اجراست که تا پایان امسال نیز اعتبار دارد؛ بنابراین ما مساله خلاف واقعی را اعلام نکردیم و شاخص G شاخص قانونی و مصوب یک کارگروه است.

او با بیان این‌که اسفند امسال این استاندارد باید ارتقا یافته و سخت‌گیرانه‌تر شود، یادآور شد: اصلا اساس بازنگری برای تدوین معیار جدید کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی است و به همین دلیل با معیار یورو۲ روی شاخص‌ D مخالف هستیم.

کاظمی با بیان این‌که برای این کار لازم است یک شورای پنج نفره تصمیم‌گیری کنند، گفت: ما هم یک عضو از این شورا هستیم و تنها یک رای داریم.

وی درباره دلیل عقب افتادن تشکل جلسه این شورا و این‌که عنوان می‌شود دراین باره سازمان بهینه‌سازی مقصر است، گفت: ما مقصر نیستیم. ما حتی از دوستان دعوت کردیم که برنامه ارتقای کیفی خود را ارائه دهند و حتی برای تشکیل جلسه از آنها دعوت کردیم، ولی خودشان نیامدند؛ البته احتمالا تا هفته آینده این جلسه تشکیل می‌شود.

رییس سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت تصریح کرد: احتمالا در خصوص معیار به یک جمع‌بندی دو طرفه خواهیم رسید و به احتمال زیاد معیار مصرف بین D تا G قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که با تصویب معیار یورو۲ روی شاخص G چند خودرو اجازه تولید نخواهند داشت، در خصوص این‌که آیا برنامه ارتقای کیفی از سوی خودروسازان به این سازمان اعلام شده است؟ گفت: در این میان برنامه ارتقای کیفی محصولات ایران خودرو از سوی وزارت صنایع و معادن در اختیار ما قرار گرفته است و در این میان منتظر ارائه برنامه از سوی سایپا هستیم.

او صنعت خودرو را یکی از صنایعی دانست که توانسته بهبود خوبی در کاهش مصرف سوخت خود ایجاد کند؛ به طوری که متوسط مصرف خودروها در برنامه سوم و از ابتدای سال ۱۳۷۹ از ۵/۱۴ به ۵/۹ لیتر رسیده است.

وی تصریح کرد: معیار مصرف سوخت خودروها در سال۱۳۸۶ یورو ۲ روی شاخص G به علاوه ۵/۱۲درصد، درسال گذشته یورو۲ روی شاخص G به علاوه ۱۰‌درصد و امسال یورو ۲ روی شاخص G و بدون هیچ گونه تخفیفی است.

او درباره معیار سوخت برای سال آینده گفت: در این خصوص نیز کمیته پنج‌گانه تصمیم‌گیری می‌کند، ولی پیش‌نویس آن را شرکت بهینه‌سازی تدوین می‌کند که هنوز کمیته پنج‌گانه در این خصوص تشکیل نشده است.