انگیزه‌ای برای خرید نیست

گروه خودرو- در حالی که انتظار می‌رفت با پایان انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری و نزدیک شدن به روزهای داغ تابستان، بازار خودرو نیز رونق بگیرد، حواشی و رخدادهای پس از اعلام نتایج انتخابات، اجازه بازگشت رونق به بازار را نداد و هنوز هم اذهان، درگیر حال و هوای انتخابات است. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، این روزها مشتریان حتی آمار قیمت‌ها و تغییر و تحولات بازار را نیز پیگیری نمی‌کنند، چه رسد به اینکه بخواهند خودرویی بخرند یا بفروشند.

رکود بازار خودرو ایران، البته ماه‌ها است که آغاز شده و نمایشگاه‌داران امید داشتند با نزدیکی تابستان، رونقی هر چند اندک به بازار باز گردد، اما رخدادهای پیش‌بینی نشده هفته جاری، سرنوشت دیگری را برای بازار خودرو رقم زد و بی میلی مشتریان، موجبات رکود هر چه بیشتر را فراهم آورد و حتی نرخ خودروها را نیز کاهش داد، به نحوی که طی این هفته نمودار قیمتی خودروهایی نظیر زانتیا، پژوپارس و پژو۴۰۵، سیر نزولی به خود گرفت.

فعالان بازار امیدوارند با پایان یافتن شرایط فعلی و آرام شدن احتمالی اوضاع، مشتریان نیز گوشه چشمی به بازار انداخته و خرید و فروش رونق بگیرد.

نکته جالب اینکه به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، این روزها کار و بار شیشه‌فروشان، از خودرو فروشان، سکه‌تر است، چراکه هر چند مشتریان علاقه‌ای به خرید خودرو ندارند؛ اما مجبورند برای تعویض شیشه‌های شکسته شده خودرو‌های خود سری به لوازم یدکی فروشی‌ها بزنند.

پژو در جاده ارزانی

اعضای خانواده پژو که پس از پراید پرفروش ترین خودروهای بازار ایران به حساب می‌آیند طی هفته جاری باز هم ارزان شدند. در این بین، پژو ۴۰۵ به عنوان پرتیراژترین محصول ایران خودرو ۱۰۰‌هزار تومان ارزان و هم اکنون با قیمت ۱۲‌میلیون ۹۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

پژو پارس نیز که باید آن را خودرو محبوب ایرانی‌ها نامید،با کاهش قیمتی ۱۰۰‌هزار تومانی طی این هفته، در حال حاضر با قیمتی برابر ۱۷‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود. ELX نیز که مدل پیشرفته پارس به حساب می‌آید هم اکنون نرخی معادل ۲۳‌میلیون تومان دارد.

اما سری به بازار پژو۲۰۶ بزنیم. این هفته تیپ۲ این محصول، کاهش قیمتی ۵۰‌هزار تومانی را تجربه کرد و در حال حاضر، قیمتی برابر ۱۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ نیز در صورتی که موجود باشد، باید برای خرید آن، ۱۵‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان هزینه کرد. در بین مدل‌های صندوق دار این محصول نیز، v۹با قیمتی برابر ۱۸‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و v۸ نیز ۱۶‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان قیمت دارد.

سمند بدون تغییر

این هفته به رغم رکود بازار خودرو، خانواده سمند کاهش قیمت خاصی را تجربه نکرد. در حال حاضر سمند معمولی با قیمت ۱۳‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. این مدل دیگر در ایران خودرو تولید نمی‌شود.

از سوی دیگر، LX که محبوب‌ترین مدل سمند به حساب می‌آید نیز طی هفته جاری، نمودار قیمتی آن ثابت ماند و هم اکنون نرخی برابر با ۱۵‌میلیون تومان دارد. سورن پیشرفته‌ترین مدل سمند نیز در حال حاضر با قیمت ۱۶‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. سورن طی یک سال گذشته کاهش قیمت زیادی را تجربه و حدود یک و نیم‌میلیون تومان ارزان شد. قرار است چندی دیگر مدل پیشرفته تر آن نیز با نرخ ۲۰‌میلیون و تومان روانه بازار شود.

کاهش قیمت زانتیا

نمایشگاه‌داران و مشتریان بازار خودرو قطعا به یاد دارند سال گذشته همین روزها قیمت زانتیا به مرز ۳۲‌میلیون تومان نیز رسید، این در حالی است که هم اکنون این فرانسوی محبوب و مونتاژی سایپا قیمتی برابر با ۲۷‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان دارد که این موضوع از افت قیمت ۱۰۰‌هزار تومانی زانتیا طی هفته جاری حکایت می‌کند؛ اما دیگر مونتاژی سایپا یعنی ریو، طی این هفته تغییر قیمت خاصی نکرد و در حال حاضر نرخی برابر با ۱۲‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان دارد.

ارزان‌ها ارزان ماندند

آن طور که فعالان بازار می‌گویند پراید در این هفته تغییر نرخ خاصی نداشته و نمودار قیمتی آن ثابت مانده است، به نحوی که در حال حاضر مدل معمولی بنزینی آن نرخی برابر ۷‌میلیون و ۵۵۰‌هزار تومان دارد و پراید ۱۴۱ نیز با قیمت ۷‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. ۱۴۱، کم‌کیفیت‌ترین خودرو تولید داخل به حساب می‌آید.

از سوی دیگر پژو روآ تنها محصول زیر ۱۰‌میلیون تومان ایران خودرو نیز طی هفته جاری تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرد و در حال حاضر مدل بنزینی آن قیمتی معادل ۸‌میلیون تومان دارد. روآ جزو معدود خودروهای بازار ایران محسوب می‌شود که نرخ بازار آن از قیمت کارخانه‌ای‌اش، کمتر است.

ثبات پارس خودرویی‌ها

مونتاژی‌های معروف پارس خودرو هفته با ثباتی را به انتها رساندند، به نحوی که بنا بر گفته فعالان بازار، هم اکنون ماکسیما با همان نرخ یکی دو هفته گذشته خود، یعنی ۳۸‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان در مدل اتوماتیک و ۳۴‌هزار و ۵۰۰‌هزار تومان در مدل دنده‌ای به فروش می‌رسد.

نیسان رونیز شاسی بلند مونتاژی پارس خودرو نیز در حال حاضر قیمتی معادل ۳۰‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان دارد؛ اما سری هم به مورانو، شاسی بلند وارداتی این شرکت و البته برخی شرکت‌های خصوصی بزنیم.

به گفته یکی از فعالان بازار، انبار‌های پارس خودرو از مورانوهای وارد شده، خالی و هم اکنون این محصول ژاپنی، با قیمت ۷۱‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که مورانو‌های وارداتی توسط بخش خصوصی، در حال حاضر، با قیمت ۶۴‌میلیون تومان به فروش می‌رسد.

ثبات در بازار تندر

از بازار تندر -۹۰ خبر می‌رسد که این هفته نیز تغییری خاص در نمودار قیمتی این محصول به وجود نیامد. به نحوی که هم اکنون E۰ نرخی برابر ۱۰‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان دارد و E۱ هم با قیمت ۱۲‌میلیون تومان به فروش می‌رسد. E۲، فول ترین مدل تندر-۹۰ نیز در حال حاضر با قیمت ۱۴‌میلیون ۲۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود.