روابط عمومی ایران خودرو- مدیرعامل شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو گفت: موتور ملی دیزل تا سال ۱۳۹۰ به تولید انبوه می‌رسد. محمد زالی افزود: بررسی های جامع درباره طراحی و تولید موتور دیزل، از اواسط سال گذشته در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو آغاز شد و به موازات اجرای برنامه‌های وزارت نفت برای عرضه سوخت مناسب، به اجرا می‌رسد.

وی با اشاره به رویکرد جهانی در به‌کارگیری قوای محرکه دیزل در خودروهای سواری حرکت به سمت توسعه موتورهای دیزل را ضروری دانست و یادآور شد: این حرکت نیازمند برخورداری از بسترهای لازم به ویژه سوخت دارای کیفیت قابل قبول است تا بتوان به استانداردهای روز جهان که امروز یورو ۴ و در برخی کشورها یورو ۵ است، دست یافت.

مدیرعامل شرکت تحقیقات موتور ایران‌خودرو افزود: موتور دیزل ایران‌خودرو بر پایه موتور ملی و در همان خانواده، طراحی و عرضه می‌شود. وی حجم این موتور را بین یک و نیم تا یک و ۶ دهم لیتر عنوان کرد و گفت: این موتور مجهز به پرخوران و ضمن برخورداری از گشتاور بیش از ۲۳۰نیوتن متر، قابل رقابت با موتور‌های روز جهان خواهد بود. مدیر طرح موتور ملی از انجام کارهای امکان‌سنجی و بررسی‌های اولیه و بخشی از طراحی مفهومی موتور دیزل در ایپکو خبر داد و گفت: این طرح به زودی وارد مراحل طراحی خواهد شد.