ایسنا- طی پنج‌ماهه پایانی سال ۸۶ از برنامه ۳۰۰۰ دستگاهی تولید موتور ملی توانستیم ۲۰۰ دستگاه از این موتورهای را تولید و روی سمند نصب کنیم.

حمید رضا تقوی‌نژاد، معاون استراتژی و برنامه‌ریزی ایران‌خودرو، افزود: با توجه به این‌که برای اولین بار بود که چنین کاری در کشور انجام می‌شد، همچنین نخستین باری بود که در ایران خودرو موتوری با ویژگی‌های خاص برای حالت گاز سوز راه‌اندازی می‌شد، مشکلات زیادی در این زمینه بروز کرد و پیش‌بینی‌های ما مطابق برنامه نبود.

وی با اشاره به این‌که طی فاصله چهار ماه توانستیم موفق به راه‌اندازی موتور پایه گاز سوز طراحی خودمان شویم، گفت: ۲۰۰ موتوری که تولید شد، مراحل تجاری‌سازی خود را پشت سر می‌گذارد. این موتورها که بر روی خودرو نیز نصب شده‌اند، توسط افراد متخصص چندین کیلومتر پیمایش داشته تا مشکلات عملیاتی آنها مشخص شود که این کار در تعطیلات نوروز انجام شد و حتی در یک مورد ۲۸۰۰ کیلومتر پیمایش بدون وجود نقص داشتیم.

تقوی‌نژاد با اشاره به تولید روزانه حدود ۱۰۰ دستگاه موتور ملی در ایران خودرو تاکید کرد: در حال حاضر روزانه برنامه تولید موتور ملی را بالا برده‌ایم که در خطوط تولید در حال نصب آن بر روی سمند هستیم؛ ولی مساله‌ای که در این میان وجود دارد این است که سازندگان باید هر چه بیشتر با برنامه ما همراه شوند.

وی درباره میزان ساخت داخل این موتور نیز توضیح داد: در حال حاضر بیش از ۹۵‌درصد از قطعات این موتور در داخل ساخته و تنها تعداد محدودی قطعه که چندان مهم نیز نیستند از طریق واردات تامین می‌شود. این در حالی است که در سیلندر شاتون، بلوک سیلندر به طراحی و ساخت داخلی رسیده‌ایم.

معاون استراتژی و برنامه‌ریزی ایران خودرو درباره برنامه تولید سه نوع موتور ملی در حجم‌های ۱۷۰۰‌سی‌سی، ۱۴۰۰‌سی‌سی و ۱۷۰۰‌سی‌سی پرخوران گفت: موتور ۱۴۰۰‌سی‌سی هنوز تولید نشده، ولی موتور ۱۷۰۰‌سی‌سی در برنامه اول تولید برای سمند طراحی شد که به تولید انبوه نیز رسیده است. موتور ۱۴۰۰‌سی‌سی نیز در حال طراحی نهایی است و برای موتور توربوشارژ ۱۷۰۰سی‌سی نیز در حال نمونه‌سازی هستیم. وی درباره برنامه ایران خودرو برای نصب این موتورها برای سایر خودروها گفت: گام بعدی ما در این زمینه نصب این موتور روی سورن و سمند LX است و خودروهایی مثل ۴۰۵ و پژو پارس در برنامه‌های بعدی هستند. به گفته وی، موتورهای پایه گازسوزی که بر روی باردو و روآ نصب شده از نوع OHVG است.