واحد مرکزی خبر- مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اعلام کرد:‌ خودروهای سبک دیزلی با هدف کاهش مصرف سوخت، افزایش کارآیی و کاهش آلودگی هوا به زودی به بازار می‌آید. عباس کاظمی با اشاره به این مطلب گفت:‌ ۳ قرارداد با شرکت‌های خودروسازی داخلی برای مطالعات و اجرای طرح‌های تولیدی موتور دیزلی سبک بسته شده است و انتظار می‌رود خودروهای تولیدی تا پایان امسال به بازار بیاید.

کاظمی، مزیت تولید این خودروها را در مقایسه با خودروهای بنزینی کاهش ۴۰‌درصدی مصرف سوخت، کاهش ۴۰‌درصدی آلودگی هوا و افزایش ۴۰‌درصدی کارآیی اعلام کرد و افزود: برای تنوع بخشیدن در سبد سوخت مصرفی از موتورهای سبک دیزلی استفاده خواهد شد.

وی گفت: تاکنون ۲قرارداد با ایران خودرو به ارزش ۱۳‌میلیارد تومان برای مطالعات مورد نیاز تولید موتور پایه دیزلی امضا شده است که انتظار می‌رود محصولات این شرکت در سال ۱۳۹۰ به بازار بیاید.

کاظمی درباره سومین قرارداد نیز گفت:‌ براساس قراردادی که با شرکت زامیاد بسته شده، قرار است تا پایان امسال ۴۰‌هزار دستگاه نیسان تولیدی این شرکت با موتور دیزلی به بازار عرضه شود که برای هر دستگاه خودرو ۶۰۰‌هزار تومان کمک هزینه در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به پایین بودن کیفیت گازوئیل توزیع شده در جایگاه‌های توزیع سوخت تاکید کرد، با اصلاح ساختار مراکز تولیدی انتظار می‌رود تا سال ۱۹۹۰ تولیدات داخلی استاندارد یورو ۴ را دریافت کنند.

وی همچنین اعلام کرد: با ورود خودروهای سبک دیزلی به بازار گازوئیل با دو نرخ در جایگاه‌ها ارائه می‌شود که گازوئیل دارای کیفیت یورو ۴ به مصرف خودروهای شخصی می‌رسد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی سوخت همچنین درباره استانداردهای در نظر گرفته شده برای حداکثر مجاز مصرف سوخت خودروهای بنزین‌سوز داخلی گفت: خودروهای تولید داخل در سال ۸۷ باید استاندارد یورو ۲ به‌علاوه ۱۰۵ را داشته باشند و این استاندارد برای خودروها وارداتی در سال‌جاری یورو ۳ است. وی درباره استانداردهای مصرف سوخت خودروهای بنزین‌سوز در سال آینده نیز گفت:‌ مصرف سوخت خودروهای داخلی برای سال ۸۸ باید با استاندارد یورو۲ همخوانی داشته باشد و این استاندارد برای خودروهای وارداتی نیز یورو ۴ است.