مجوز تولید مگان در ایران صادر شد

گروه خودرو- پس از گذشت ماه‌ها از درخواست شرکت پارس‌خودرو، مبنی بر تولید خودروی مگان در ایران، بالاخره شرکت رنو با ارائه مجوزهای لازم برای تولید این خودروی پنج ستاره در کشورمان موافقت کرد. هم‌اکنون شرکت پارس‌خودرو، مگان‌های وارداتی را از کشور ترکیه وارد می‌کند که با استقبال عمومی نیز مواجه شده است. سال گذشته همزمان با ممانعت ورود خودروی سمند به ترکیه که از سوی مسوولان تجارت این کشور به وقوع پیوست، وزارت صنایع و معادن نیز مانع از ورود مگان‌هایی شد که شرکت پارس‌خودرو مبادرت به پیش ثبت‌نام آنها کرده بود.

تا اینکه پس از حل و فصل مشکلات تجاری دو کشور، مگان تولیدی رنو که در کشور ترکیه مونتاژ می‌شود وارد ایران شد. هم‌اکنون مگان‌های وارداتی در سه مدل ۲۰۰۰، ۱۶۰۰ و هاچ بک در ایران عرضه می‌شود که مدل کوپه سقف کروکی آن نیز از سوی اشخاص حقیقی وارد کشور شده است. اما شرکت پارس‌خودرو پس از استقبال عمومی از خودروی مذکور برنامه تولید آن را در سر می‌پروراند که با عدم اخذ مجوزهای شرکت رنو در این زمینه روبه‌رو بود.

این شرکت هم‌اکنون پروژه ال-۹۰ را که در سایر کشورها نیز در حال اجرا می‌باشد، در ایران دنبال می‌کند که متاسفانه به دلایلی همچون تحریم اقتصادی، عدم تامین قطعات، ناتوانی قطعه‌سازان ایرانی در تامین به موقع قطعات تولیدی خودروی مذکور و همچنان مسائل و مشکلات مالی شرکت مذکور با خودروسازهای طرف قرارداد، طبق روال و برنامه‌ریزی پیش نمی‌رود.

قرارداد ال-۹۰ بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پس از انقلاب اسلامی است که در حال حاضر با مشکلات و چالش‌های اساسی روبه‌رو می‌باشد.

حال رنو با درخواست دیگری از سوی ایران مبنی بر تولید خودروی مگان روبه‌رو است. این شرکت پس از گذشت ماه‌ها از درخواست پارس‌خودرو با مجوز تولید مگان در ایران موافقت کرده اما این موافقت همراه با شروطی است که پارس‌خودرو می‌بایست آنها را مدنظر داشته باشد.

اولین شرط رنو آن است که شرکت تولید کننده مگان در ایران در ابتدا باید یک استوک (پارت) قطعه وارد کرده و پس از آن تولید را آغاز کند.

ظاهرا رنو از اولین قرارداد خود با طرف‌های ایرانی (ال-۹۰) اعتماد خود را از دست داده بنابراین به دنبال قول و قرارهای محکمی برای دومین قرارداد خود با خودروسازهای کشورمان است.اما طبق گفته مسوولان شرکت پارس‌خودرو در فاز اول تولید مگان در ایران کلیه قطعات به صورت وارداتی تامین می‌شود. همچنین در این فاز هشت هزار دستگاه مگان قرار است تولید شود.مگان‌هایی که در مدل‌های ۱۶۰۰، ۲۰۰۰ و هاچ بک عرضه خواهد شد.مسوولان شرکت پارس‌خودرو می‌گویند که در فاز اول مگان ۱۶۰۰ دنده معمولی تولید خواهد شد و در فاز دوم تولید مگان ۲۰۰۰ را آغاز می‌کنند.

ظاهرا تولید مگان هاچ بک نیز در شرکت پارس‌خودرو در دست بررسی است. اما هم‌اکنون مگان در مدل‌های مختلف بین ۳۰ تا ۳۶میلیون تومان قیمت دارد که با افزایش قیمت خودرو طی سه ماهه آخر سال گذشته مگان‌های وارداتی نیز از این امر بی‌نصیب نبودند. حال این که مگان‌های تولیدی به چه میزان تفاوت قیمت با مگان‌های وارداتی خواهند داشت سوالی است که برای هر علاقه‌مندی به خودروی مذکور مطرح خواهد شد.

یکی از دست‌اندرکاران تولید این خودرو در پاسخ به سوال مطرح شده عنوان کرد که مگان تولیدی در ایران به طور حتم ارزان‌تر از مگان‌های وارداتی از کشور ترکیه خواهند بود.

طی سال گذشته تعداد ۱۵۰۰ دستگاه مگان در مدل‌های مختلف وارد ایران شد که هم‌اکنون نیز تعداد قابل توجهی در گمرک ایران در انتظار ترخیص است.