فروش خودرو در آمریکا تحت تاثیر بحران مالی امسال به پایین‌ترین حد خود از سال ۱۹۹۵ به این سو خواهد رسید.

کاهش فروش خودرو در آمریکا حتی شرکت‌های ژاپنی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. پس از تویوتا، نوبت به نیسان سومین شرکت بزرگ خودروسازی ژاپن رسید تا شاهد کاهش تولید خود در آمریکای شمالی باشد.

کارخانه نیسان در مکزیک که مدل‌های سانترا و ورسا را برای بازار آمریکا تولید می‌کند این ماه هفت روز تعطیل شد. در دو ماه اول امسال، نیسان با کاهش سه‌درصدی حجم فروش در آمریکا روبه‌رو شد. این شرکت ژاپنی برای کل سال کاهش فروش پیش‌بینی می‌کند.

پیش‌بینی تحلیل‌گران بازار خودروی آمریکا نیز چندان خوش‌بینانه نیست. دفتر مطالعاتی جی دی پاور به تازگی پیش‌بینی خود را برای فروش چهارده‌میلیون و نهصد و پنجاه‌هزار خودرو در سال دوهزار و هشت در برابر شانزده‌میلیون و صدهزار خودرو در سال دو هزار و هفت اعلام کرد.

در واقع بازار خودروی آمریکا شدیدا تحت تاثیر بحران مالی قرار گرفته است. به گفته تحلیل‌گر دویچه بانک، بانک‌ها دیگر اعتباری در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند و مردم نیز توان نو کردن خودروهای خود را ندارند. مدل‌های جدید خودروهای بزرگ با مصرف زیاد بنزین شدیدا تحت تاثیر افزایش بهای سوخت قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی شرکت‌های بزرگ خودروسازی طرح‌هایی برای کاهش حجم تولید خود در پیش گرفته‌اند. تویوتا که با کاهش دو و نیم درصدی فروش در ماه‌های ژانویه و فوریه روبه‌رو شد، اعلام کرد که میزان تولید خود را در دو کارخانه کاهش می‌دهد.