ناتمام‌های 86

گروه خودرو - واگذاری تندر-۹۰های ثبت‌نامی، عرضه ۳هزار دستگاه خودروی مگان به بازار داخل، نصب برچس سوخت روی خودروهای تولید داخل و همچنین سرنوشت قرارداد ایران‌خودرو و چری چین مبنی بر تولید محصول ارزان قیمت چینی در کشور از جمله فصل‌های ناتمام و باقیمانده صنعت خودروی ایران در سال ۸۶ به حساب می‌آیند که مسوولان مربوطه وعده نهایی شدن آنها را طی سال‌جاری داده‌اند.

در این میان موضوع عدم انجام تعهدات خودروسازان داخلی مبنی بر تولید و عرضه حدود ۱۰۰هزار تندر-۹۰ ثبت نامی طی سال گذشته به لحاظ خیل نسبتا عظیم متقاضیان داخلی این خودرو از حساسیت بیشتری در مقایسه با سایر کارهای ناتمام سال گذشته برخوردار است.

در حالی که ایران‌خودرو و پارس‌خودرو تا پایان سال گذشته تنها حدود ۲۵درصد از تعهدات خود را در این زمینه عملی و تحقق مابقی آن را به سال‌جاری موکول کردند.

مگان

اما در حالی که پارس‌خودرو اعلام کرده بود تا پایان سال ۸۶ نیمی از ۳هزار دستگاه مگان ثبت نامی را به متقاضیان آن تحویل می‌دهد ظاهرا با توجه به ورود فقط هزار دستگاه از این خودرو به کشور طی سال گذشته تنها حدود یک سوم ثبت نام کنندگان خودروی خود را در سال ۸۶ تحویل گرفته‌اند.

قرار است اوایل امسال پارس‌خودرو تعهد خود را در زمینه واگذاری ۳هزار مگان ثبت نامی عملی کند. هر چند که هنوز قیمت این خودرو برای عرضه به متقاضیان داخلی اعلام نشده است.

برچسبی نچسب

ماه‌های پایانی سال گذشته در حالی به عرصه اختلاف نظر و چانه‌زنی خودروسازان داخلی و موسسه استاندارد مبنی بر نصب برچسب سوخت

روی خودروهای تولید داخل تبدیل شده بود که هنوز اخباری در زمینه اجرایی شدن یا نشدن این طرح در دست نیست.

هر چند که موسسه استاندارد تا پایان سال گذشته به خودروسازان داخلی مهلت داده بود تا برچسب سوخت را روی محصولات تولیدی خود نصب کنند. اما با توجه به مراحل قانونی و وقت‌گیر این کار عملی شدن آن طی سال ۸۶ کمی بعید به نظر می‌رسد.

چری

سرنوشت قرارداد ایران‌خودرو و چری چین مبنی بر تولید خودروی ارزان قیمت چینی در ایران نیز از جمله مسائل ناتمام و مبهم سال گذشته به شمار می‌رود که نه ایران‌خودرو و نه وزارت صنایع که مخالف درجه یک این قرارداد محسوب می‌شود به طور شفاف اعلام نمی‌کنند که سرنوشت چری در کشور به کجا خواهد کشید.

ظاهرا قرار است منوچهر منطقی مدیر عامل ایران‌خودرو اوایل امسال در کنفرانسی خبری به بیان آخرین وضعیت قرارداد مذکور بپردازد.