پژو 405 SLX هفته پایانی سال وارد بازار می‌شود

گروه خودرو- پژو ۴۰۵ اس.ال.ایکس را در آخرین هفته سال به بازار عرضه می‌کنیم. اتوبوس ملی نیز مراحل نهایی نمونه‌سازی خود را طی می‌کند و امیدواریم سال آینده اولین نمونه‌های تجاری آن تولید شود. عکس: حمید جانی‌پور

حمیدرضا تقوی‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی استراتژیک ایران‌خودرو، با بیان این مطلب افزود: ایران‌خودرو در زمینه تولید خودروهای سواری و وانت در کشور دارای مقام اول است و ظرف شش سال گذشته حدود ۲‌میلیون و ۸۰۰‌هزار خودرو تولید کرده و از رکورد تولید سال گذشته عبور می‌کند.

وی با اشاره به جزئیات سهم ایران‌خودرو در بازار خودرو گفت: در گروه وانت ۵۶‌درصد، در گروه سواری ۴۷‌درصد، در گروه خودروهای دو دیفرانسیل ۲۰‌درصد، مینی‌بوس ۱۰۰‌درصد، کامیون ۱۲‌درصد و در گروه اتوبوس ۵۶‌درصد از سهم بازار به محصولات این شرکت اختصاص دارد.

او با بیان این‌که در گروه خودروهای سواری و تجاری سال گذشته ۴۷‌درصد از بازار را در اختیار داشتیم، افزود: امسال نیز این سهم را حفظ کرده‌ایم. در حوزه‌ خودروهای تجاری در سال گذشته نیز حدود ۵۹‌درصد سهم بازار را در اختیار داشتیم که این رقم برای امسال به ۵۴‌درصد رسیده است.

تقوی‌نژاد تصریح کرد: در خودروهای سواری و در ۹ ماه امسال حدود ۲۹۲‌میلیون دلار صادرات داشتیم که ۵۷‌درصد صادرات سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) را تشکیل می‌دهد. همچنین در کل مجموعه‌های ایران‌خودرو با ۳۹۰‌میلیون دلار صادرات، ۷۶‌درصد از سهم صادرات ایدرو را به خود اختصاص دادیم.

او صادرات CBU خودروهای سواری را تا پایان بهمن ماه حدود ۳۴‌هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: در این میان ۲۰‌هزار دستگاه پژو۲۰۶ اس.دی، بیش از هفت‌هزار دستگاه سمند، ۴‌هزار و ۲۱۳ دستگاه پژو روآ،‌هزار و ۴۱۴ دستگاه پژو ۲۰۶ و ۵۲۵ دستگاه پژو ۴۰۵ صادر شده است.

وی در ادامه توضیح عملکرد امسال ایران‌خودرو خاطرنشان کرد: تولید پژو روآ و وانت بار دو با موتور ارتقایافته گازسوز OHV از دیگر دستاوردهای ما بوده است. همچنین ارائه محصول با تغییرات ظاهری قابل ملاحظه‌ای پژو ۴۰۵ از دیگر این دستاوردها بوده است. در همین رابطه پژو ۴۰۵ اس ال ایکس را در آخرین هفته سال به بازار عرضه می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی استراتژیک ایران‌خودرو ادامه داد: سال آینده سمند، پژو ۴۰۵ و پژو پارس را با گیربکس اتوماتیک وارد بازار می‌کنیم و امسال در زمینه خودروهای دوگانه‌سوز حدود ۲۵۰‌هزار دستگاه خودرو تولید کردیم.

به گفته وی طراحی موتور دیزلی برای خودروهای سواری از دیگر موفقیت‌های ایران‌خودرو بوده که کار این پروژه امسال آغاز شده است. آغاز تولید محصولات بنز سواری در سه کلاس E از دیگر کارهای ایران‌خودرو بوده و در مورد موتورهای پایه گازسوز از اوایل سال آینده محصول پژو ۲۰۶ اس.دی پایه گازسوز را در بازار خواهیم داشت. همچنین سال آینده روی پژو ۴۰۵ و پژو پارس موتور پایه گازسوز را نصب می‌کنیم و امیدواریم تا نیمه دوم سال آینده این محصولات را با موتور پایه گازسوز به بازار عرضه کنیم. محصولات گازسوز تندر-۹۰ نیز در نیمه اول سال آینده روانه بازار می‌شود.

او درباره صنایع ریلی و فعالیت ایران‌خودرو در این خصوص تا پایان دی ماه گفت: دراین مدت ۵۴۰ دستگاه انواع واگن باری، ۲۴۰ دستگاه لکوموتیو از نوع آلستوم، ۷۵۰ دستگاه انواع بوژی و ۱۵۰ دستگاه استراکچر واگن مسافری تولید کردیم و در حوزه صادرات نیز ۵۰۰ دستگاه انواع واگن باری و ۱۰۰ دستگاه انواع بوژی صادر شده است.

به گفته تقوی‌نژاد، تولیدات ایران‌خودرو خراسان امسال از مرز ۱۰۰هزار دستگاه گذشت و فاز اول ایران‌خودرو تبریز نیز که وانت باردو تولید می‌کند به بهره‌برداری رسید و در فاز بعدی نیز این سایت محصول روآ تولید خواهد کرد. ضمن این که فاز مطالعاتی سایت‌های فارس و بابل نیز به اتمام رسیده است.

وی با بیان این‌که در حال توسعه ظرفیت تولید داخل خود هستیم، افزود: با اضافه شدن سایت‌های خراسان و تبریز حدود ۹۰۰هزار دستگاه خودرو می‌توانیم تولید کنیم.

همچنین با سایت‌های خارجی که در دست برنامه هستند، ظرفیت تولید ما در خارج از کشور به ۱۸۰هزار دستگاه در سال ۱۳۹۰ خواهد رسید و در بخش سواری نیز می‌توانیم تا آن زمان یک‌میلیون و ۸۰هزار دستگاه خودرو سالانه تولید کنیم.

او با اشاره به برخی پروژه‌های خارجی ایران‌خودرو گفت:‌ در پروژه مصر خط تولید پژو پارس را افتتاح کردیم و پروژه سنگال که از مهمترین پروژه‌های ماست که بخش شمال آفریقا را در زمینه ارائه محصولات ایران‌خودرو پوشش می‌دهد، سالن مونتاژ آن در انتهای هفته جاری همزمان با اجلاس سران کنفراس اسلامی‌به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته معاون برنامه‌ریزی‌ استراتژیک ایران‌خودرو ۱۵۰ دستگاه سمند نیز به ناوگان تاکسیرانی شهر داکار تحویل شده است و این سایت ظرفیت سالانه تولید ۱۰هزار دستگاه خودرو را دارا است.

وی تاکید کرد: یکی از اهداف ایران‌خودرو تا سال ۱۳۹۰ ارائه یک خودروی جدید با برند ملی است و این شرکت دانش فنی طراحی پلت‌فرم را دنبال می‌کند.

در این مراسم مجتبی شیواپور، مدیرعامل ساپکو، نیز با بیان این‌که ایران‌خودرو از مرز تولید سال گذشته خود عبور کرد، افزود: امیدواریم ۵۴۰‌هزار تولید در هفت گروه و تنوع ۲۰ مدل داشته باشیم.

در این مراسم همچنین سرایی‌نیا، معاون فروش ایران‌خودرو، در سخنانی گفت: در اواسط ماه ربیع‌الاول قول دادیم که تحویل خودرو به روز شود و به این قول خود عمل کردیم و به غیر از خودرو تندر-۹۰ در تحویل سایر خودروها به روز هستیم.

وی انتقال مجموعه فروش ایران‌خودرو به کارخانه را ازدستاوردهای امسال این گروه خودروسازی اعلام کرد و گفت: سعی کردیم که کارهای مشتری را برای تحویل خودرو یک روزه انجام دهیم و روزانه می‌توانیم ۷۰۰ دستگاه خودرو تحویل دهیم.