پایان روزگار بنزین سوز‌ها

گروه خودرو- هفتاد و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی خودروی ژنو در حالی از پنج‌شنبه هفته گذشته فعالیت خود را در این شهر خوش‌ آب و هوای سوییس در قلب رشته‌کوه‌های آلپ شروع کرد که زمستان سرد مرکز اروپا جای خود را به روزهایی گرم و فرح‌بخش داده‌اند. نمایشگاه ژنو که هر ساله در ماه مارس برگزار می‌شود، امسال حدفاصل روزهای ۶ تا ۱۶ این ماه برگزار شد. این نمایشگاه که قدمتی یکصد ساله دارد اولین بار در سال ۱۹۰۵ برگزار و پس از آن به استثنای سال‌های جنگ دوم جهانی هر ساله فعال بوده و به منزله آهنربایی برای جذب علاقه‌مندان صنعت خودرو در اروپا عمل کرده است.

نمایشگاه امسال هم همانند سال‌های اخیر در مرکز نمایشگاهی پال‌اکسپو در مجاورت فرودگاه بین‌المللی ژنو برگزار شده است. درهای نمایشگاه هر روز بین ۱۰ صبح تا ۸ شب به روی علاقه‌مندان باز است و بلیت ورودیه برای بزرگسالان ۱۴ فرانک سوییس و برای اطفال ۸ فرانک است. نمایشگاه امسال ژنو از وجوه مختلفی قابل توجه است.

برگزارکنندگان در پایان اولین هفته فعالیت این نمایشگاه از استقبال ۳۰۰هزار نفر از این نمایشگاه خبر دادند که در نوع خود رکوردی بی‌سابقه است. مهمتر آنکه برای اولین بار در تاریخ برگزاری نمایشگاه ژنو امسال ۱۳۰ مدل جدید در آن رونمایی شد و در معرض دید عموم قرار گرفت. از این تعداد ۲۴ محصول برای اولین بار پرده‌برداری شدند و ۵۰۶ محصول هم پس از طراحی مجدد با شکل و ظاهری جدید در برابر دیدگان بازدیدکنندگان قرار گرفتند.

مشارکت تولیدکنندگان محصولات جانبی

در فضای وسیع پال‌اکسپو طیف وسیعی از شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات جانبی مرتبط با صنعت خودرو با ایجاد غرفه‌هایی در فضای باز نمایشگاه یا در گوشه و کنار سالن‌های سرپوشیده حضور یافته‌اند که همین مساله نمادی از اهمیت نمایشگاه ژنو است.

این شرکت‌ها سبک‌های جدید سیستم‌های کارواش مدرن و فناوری‌های نوین ترمیم رنگ خودرو را عرضه می‌کنند، اگرچه آمار دقیقی از تعداد این شرکت‌ها نمی‌توان ارائه داد اما براساس آمارهای غیررسمی حدود ۱۹۰ شرکت ارائه‌کننده تجهیزات جانبی خودرو در نمایشگاه امسال ژنو حضور یافته‌اند.

وداع با بنزین‌سوزها

درست در گوشه‌ای از فضای باز اطراف، آبگیر بزرگی که در مرکز پال‌اکسپو قرار دارد و به نوعی میدان اصلی نمایشگاه هم محسوب می‌شود، چادری برپا شده که در واقع غرفه شرکت ساب است که در سومین روز نمایشگاه شور و هیجان خاصی در این نمایشگاه

برپا کرده است.

به یمن پروژکتورهای لیزری شعارهایی چون «قدرت طبیعت را آزاد می‌کنیم» به روی دیوارهای چادر نقش بسته است. هنوز ظهر نشده بود که مسوولان غرفه طی مراسمی پرزرق و برق از مدل کاملا جدید ۹-X که خودرویی بیوهیبرید است، پرده‌برداری کردند.

این خودروی مفهومی نامتعارف اتانول‌سوز است و برای شارژ باتری‌های سیستم هیبریدش از نیروی تولید شده توسط موتور اتانول‌سوز و همچنین چند باتری خورشیدی نصب شده بر روی سقف بهره می‌برد.

این نکته کاملا مشهود است که خودروسازها سعی دارند از تولید محصولات بنزین‌سوز پرمصرف فاصله گرفته و به سوی تولید خودروهایی با حداقل مصرف سوخت و آلایندگی و همچنین محصولاتی که با سوخت‌های جایگزین کار می‌کنند، بروند.

دیگر تویوتا در تلاش‌های خود برای تولید محصولات کم‌آلاینده تنها نیست. تقریبا تمامی خودروسازهای حاضر در نمایشگاه ژنو با خود محصولاتی را آورده‌اند که از قوای محرکه مکمل هیبرید بهره می‌برند یا حتی سوخت‌های جایگزین دارند.

رقابت گران‌ترین‌ها و ارزان‌ترین‌ها

شرکت خودروسازی تاتاموتورز هند نیز با دو محصول در ژنو حضور یافته‌ است. این شرکت نمونه‌ای از خودروی ارزان‌قیمت نانو را که قیمتی کمتر از سه هزار دلار دارد را در ژنو به نمایش گذاشته، اگرچه بعید است این محصول به این زودی‌ها در اروپا عرضه شود.

نانو عنوان ارزان‌ترین محصول حاضر در نمایشگاه را به خود اختصاص داده در حالی که شرکت رولزرویس نمونه جدیدی از فانتوم کوپه را رونمایی کرده که خودرویی دست‌ساز و فوق‌العاده مجلل است. این محصول با قیمتی در حدود ۶/۱میلیون دلار عنوان گران‌ترین محصول را در نمایشگاه امسال ژنو از آن خود کرد.