گزارشی از نمایشگاه خودروی ژنو

اقبال عمومی به خودروهای کوچک

ایسنا- کوچک واژه‌ای جذاب برای خودروسازان محسوب می‌شود، زیرا با وجود تراکم زیاد در شهرها، تشکیل خانواده‌های چندنفره، افزایش قیمت نفت و افزایش میزان نگرانی‌ بابت آلودگی محیط زیست، تولید خودروهای کوچک از نظر اقتصادی کاملا توجیه‌پذیر به نظر می‌رسد. خبرگزاری فرانسه با بیان این مطلب درباره نمایشگاه خودروی ژنو عنوان کرد: نمایشگاه خودرو ژنو در سوییس از ۶ مارس کار خود را آغاز کرد؛ در حالی که خودروساز ایتالیایی که چندی پیش پنجاهمین سال تولد مدل تولیدی خود یعنی فیات ۵۰۰ را جشن گرفت، این مدل خود را در نمایشگاه ژنو نیز برای نمایش عمومی عرضه کرده است. به گفته مدیربازاریابی فیات در سوییس مدل کلاسیک این خودرو در سال ۱۹۵۷ با شعار «یک خودرو برای همه» تولید شد، اما در حال حاضر فیات تفاوت زیادی با گذشته خود پیدا کرده است. وی افزود: طی سال‌های اخیر میزان استقبال از خودروهای کوچک به شدت افزایش یافته و به همین دلیل فیات نیز به سمت کوچک شدن حرکت کرده است.

وی حتی تغییرات اجتماعی مانند کوچک شدن خانواده‌ها و تمایل پدران و مادران به داشتن حداکثر دو بچه را باعث تغییر الگوی خرید خودرو از سوی خانواده‌ها و افزایش تقاضا برای خودروهای کوچک عنوان می‌کند.

مدل جدید Cinquecento که در ۴ جولای سال گذشته به نمایش عمومی درآمد، در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۰۷ با حدود ۱۴۰ هزار سفارش مواجه شود و ظرفیت تولید آن نیز انتظار می‌رود که در سال جاری به ۱۶۰ هزار دستگاه افزایش یابد. قیمت پایه این خودرو ۱۴ هزار دلار تعیین شده است، در حالی که مدل‌های بالاتر مانند مدل ورزشی آبارس ۵۵ دارای قیمت‌های بیشتری نیز هستند. مدل جدید iQ تویوتا نیز از جمله خودروهای به نمایش درآمده در نمایشگاه خودروی ژنو است.

قائم‌مقام رییس تویوتا در اروپا درباره این خودرو عنوان کرده است که iQ کوچکترین خودروی مسافری جهان با چهار صندلی است. این خودرو همچنین از نظر آلایندگی هوا به ویژه تولید کربن‌دی‌اکسید در هر کیلومتر ۹۹ گرم از این ماده را وارد هوا می‌کند؛ بنابراین این خودرو نقشی کلیدی در کاهش میزان آلایندگی خودروهای ساخت تویوتا بازی می‌کند. تویوتا قصد دارد تا سال ۲۰۰۹ حدود ۱۰۰ هزار دستگاه از این خودرو را بفروشد و قیمت آن تقریبا کمی بیشتر از قیمت مدل یاریس تعیین شده است. قیمت فروش یاریس در حال حاضر در فرانسه حدود ۱۱ هزار یورو است. همچنین تاتاموتورز هندی نیز نانوی خود را به نمایشگاه ژنو آورده تا سوییسی‌ها نیز ارزان‌ترین خودروی جهان را ببینند.

رنو با مگان کوپه

در حالی که بسیاری از خودروسازان ایتالیایی همچنان روی ساخت خودروهایی با ظاهر قدیمی اصرار دارند، شرکت رنو یک‌بار دیگر با ارایه مدلی جدید به نام مگان کوپه بازدیدکنندگان نمایشگاه خودروی ژنو را شگفت‌زده کرد.

انتظار می‌رود تولید خودروی مفهومی مگان کوپه از سال ۲۰۰۹ آغاز شود.

این خودرو دارای ظاهری متحرک بوده که گوشه‌ای از نمونه‌های طراحی این خودروساز فرانسوی را در آینده نشان می‌دهد. موتور این خودرو از نوع توربوشارژ بوده و قدرت آن نیز حدود ۲۰۰ اسب بخار برآورد شده است. همچنین سرعت این خودرو در عرض کمتر از ۲/۷ ثانیه از صفر تا ۶۰ مایل بر ساعت می‌رسد. مقامات این شرکت همچنین میزان مصرف سوخت این خودرو را ۳۵ Mile Per Gallon عنوان کرده‌اند که اقتصادی محسوب می‌شود.

مدل جدید فولکس‌واگن در نمایشگاه خودروی ژنو

پس از ماه‌ها حدس و گمان و افشای عکس‌های نه چندان واضح، بالاخره مدل جدید فولکس‌واگن با نام Scirocco رسما در نمایشگاه خودرو ژنو به نمایش عمومی گذاشته شد.

جالب این جا است که این خودرو در همان مکانی به نمایش درآمده است که در سال ۱۹۷۴ مدل اولیه این خودرو در همین نمایشگاه برای بازدید عموم عرضه شده بود. آخرین ویرایش Scirocco بر پایه خودروی مفهومی Iroc فولکس‌واگن که در سال ۲۰۰۶ در نمایشگاه خودروی پاریس دیده شد، ساخته شده و قرار است در تابستان سال جاری برای فروش در اروپا به بازار عرضه شود. به گفته کارشناسان قیمت این خودرو کمتر از ۴۰ هزار دلار خواهد بود. استیل این خودرو نسبت به گذشته تفاوت فاحشی ندارد، ولی موتور این خودرو دارای ۱۹۷ اسب بخار بوده و از نوع توربوشارژ شده است. از جمله موارد ایمنی این خودرو نیز می‌توان به ESP، ترمز ABS و وجود شش کیسه هوا اشاره کرد.

چین، هدف اصلی در نمایشگاه خودرو ژنو

یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های خبری خودرو در چین گزارش داد که تعدادی از مدل‌های به نمایش درآمده در هفتاد و هشتمین نمایشگاه خودرو ژنو در سوییس برای عرضه در بازار چین به نمایش درآمده‌اند.

سایت خانه خودرو با بیان این مطلب توضیح داد: مدل جدید فورد فیستا که در نمایشگاه ژنو کار خود را آغاز خواهد کرد، پیش‌بینی می‌شود که جایگزین مدل قدیمی فیستا در بازار چین شود.

علاوه بر فیستا، فورد، مدل کوگا تولیدی خود را نیز به نمایشگاه خودروی ژنو آورده است. تولید محلی کوگا کمک خواهد کرد که این خودروساز آمریکایی حضور خود را در بازار چین گسترش دهد.

خودرو سیتروئن C۵ نیز که در اکتبر سال ۲۰۰۷ از آن پرده‌برداری شد، قرار است از ابتدای سال ۲۰۰۹ در دومین کارخانه شرکت خودروسازی دانگ‌فنگ پژوسیتروئن در استان هوبی چین تولید شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود مدل ۳۰۷ S پژوسیتروئن تا پایان سال‌جاری وارد بازار چین شود.

از سوی دیگر اشکودا - واحد تابعه فولکس‌واگن - یکی از بهترین شانس‌های این شرکت آلمانی برای گسترش حضورش در بازار چین محسوب می‌شود؛ پس از این‌که اشکودا نخستین مدل خود را یعنی اکتاویا به بازار چین عرضه کرد.

ولوو، خودروساز سوئدی، نیز خودروی دودیفرانسیلی XC۶۰ خود را برای عرضه به بازار چین تعریف کرده است و این خودروی می‌تواند سلاحی مناسب برای ولوو جهت حضور در بازار چین باشد. مدل GLK مرسدس‌بنز نیز بهترین گزینه این شرکت برای حضور در بازار پر از تقاضای چین به شمار می‌رود.