گروه خودرو- به دنبال تفاهم موسسه استاندارد و وزارت صنایع و معادن بر سر معیار مصرف سوخت خودروها، انجمن خودروسازان ایران با ارسال نامه‌ای به خودروسازهای کشور آنها را ملزم به نصب برچسب سوخت کرد. در نشستی که هفته گذشته با حضور نمایندگانی از موسسه استاندارد، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، انجمن خودروسازها و وزارت صنایع بر سر الزام خودروسازها به نصب برچسب سوخت تشکیل شد، موسسه استاندارد با نمایندگان وزارت صنایع بر سر معیار مصرف سوخت به تفاهم رسیدند. پیش از این، نصب برچسب سوخت خودرو با معیار گروه G به تصویب رسیده بود که با مخالفت انجمن خودروسازها و وزارت صنایع روبه‌رو شد، این در حالی است که با قرار گرفتن معیار G، بر خودرویی همچون پژو ۲۰۶ که به کم‌مصرف‌ترین خودروی روز معروف است، معیار رتبه انرژی آن در گروه D قرار می‌گرفت.

حال با تفاهم مخالفان و موافقان، معیار مصرف سوخت، در رتبه D قرار گرفت، اما الزام خودروسازها به نصب برچسب مذکور تا پایان سال‌جاری در ظاهر غیرعملی به نظر می‌رسد، چرا که طی شدن مراحل قانونی و چاپ برچسب به پایان سال قد نمی‌دهد، هرچند که خودروسازها اولتیماتوم جدی موسسه استاندارد را پیش از این دریافت کرده‌ بودند. معاون نظارت بر اجرای استاندارد در آخرین اظهارنظر خود نسبت به عدم نصب برچسب سوخت از سوی خودروسازها، آنها را به عدم شماره‌گذاری خودروهای تولیدی تهدید کرد.

پیش‌بینی می‌شود که با توافق حاصله بر سر تعیین معیار مصرف سوخت و همچنین الزام خودروسازها به نصب برچسب از سوی موسسه استاندارد و انجمن خودروسازها، تولیدکنندگان هرچه زودتر نسبت به دستورالعمل صادره اقدام کنند.