گروه خودرو- با رفتن صادقی‌مجد از سازمان تاکسیرانی کل کشور، مسوولان شرکت زاگرس تاکسی و همچنین سازمان تاکسیرانی تهران به ورود خودروهای خارجی نظیر پروتون به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت امیدوار شده و حتی از واردات ۵هزار دستگاه پروتون به گمرک کشور خبر دادند. این در حالی است که ظاهرا شورای‌عالی ترافیک بنا به دلایلی همچون افزایش کرایه‌های تاکسی به صف مخالفان استفاده از تاکسی‌های خارجی در ناوگان حمل‌ونقل شهری پیوسته است.

کامران حاج‌نصراللهی، دبیر این شورا معتقد است: با ورود خودروهایی مانند پروتون به چرخه حمل‌ونقل شهری، کرایه تاکسی افزایش پیدا کرده و بی‌نظمی در این زمینه به وجود می‌آید. حال مسوولان شرکت زاگرس تاکسی که متولی ورود پروتون به ناوگان حمل‌و‌نقل پایتخت محسوب می‌شوند، بارها بر عدم افزایش کرایه در صورت استفاده از پروتون به عنوان تاکسی، تاکید کرده و نرخ آن را متناسب و هماهنگ با تعرفه سازمان تاکسیرانی تهران دانسته‌اند حال علی اصغر رییسان، هفته گذشته طی گفت‌وگو با خبرنگار ما از احتمال برطرف شدن مشکلات ورود تاکسی‌های خارجی به ناوگان حمل‌و‌نقل شهری پایتخت در آینده نزدیک خبر داد، اما تاکنون شورای عالی ترافیک رضایت خود را در این زمینه اعلام نکرده و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار ۵هزار دستگاه پروتون وارد شده به گمرک کشور است.

این در حالی است که مسوولان زاگرس تاکسی و همچنین سازمان تاکسیرانی پایتخت ۱۵ اسفند امسال را برای ورود پروتون به ناوگان حمل‌و‌نقل شهری تهران در نظر گرفته بودند. با توجه به مسائل مذکور، گفت‌وگویی با مهرداد غلامی، مدیرعامل زاگرس تاکسی انجام دادیم که عینا در ذیل آمده است.

*آقای غلامی! هفته گذشته، دبیر شورای‌عالی ترافیک اعلام کرد که تاکسی‌های پروتون نباید شماره‌گذاری یا پلاک شوند، چرا؟

ما هم خبرهای جنجالی روزهای اخیر را شنیده‌ایم اما هنوز نمی‌دانیم اساسا چرا باید مخالفت شود زیرا کار ما عین خدمت است و مخالفت با آن منطقی نیست.

*آیا واقعا تاکسی‌های پروتون شماره‌گذاری نخواهند شد؟

شماره‌گذاری تاکسی‌های پروتون آغاز شده و این به معنی آن است که هیچ مشکل قانونی در این زمینه وجود ندارد از طرفی خودروهای گران‌قیمت خارجی برای به‌کارگیری در ناوگان تاکسیرانی رنگ شده‌اند و بقیه آنها نیز باید جهت آغاز فعالیت، شماره‌گذاری شوند.

*برخی می‌گویند چون کارخانه‌های داخلی همچنان توانایی تولید داخل را دارند نباید از خودروهای خارجی استفاده کرد، نظر شما چیست؟

اگر خودروهای داخلی از استاندارد و کیفیت لازم برخوردار باشند، به طور حتم در اولویت قرار دارند، اما این اقدام درست و منطقی نیست که سطح خدمات را تنها به این بهانه که از محصولات داخلی استفاده کنیم همواره پایین نگه داریم. در حال حاضر استانداردهای لازم برای تاکسی‌ها مدنظر قرار نمی‌گیرد و هر خودرویی که فراوانی تولید داشته باشد، تبدیل به تاکسی می‌شود چنانچه زمانی خودرو پیکان تاکسی بود و اکنون سمند و پراید به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، حال آنکه در تمام دنیا خودروهایی با ویژگی‌های خاص به عنوان تا کسی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مسافران در کمال راحتی و آسایش با تاکسی سفر کنند.

*آیا در این زمینه بین دستگاه‌های مربوط اختلاف نظر وجود دارد؟

ریاست پلیس راهور ناجا اعلام کرده‌اند که شماره‌گذاری این خودروها خلاف قانون نیست و به شماره‌گذاری‌ها ادامه خواهند داد، ضمن اینکه سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران هم از ورود ۵هزار دستگاه خودروی پروتون به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران استقبال کرده است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اعلام کرده است طبق قانون ورود این تاکسی به تهران ممنوع نیست و دلیلی برای عدم‌شماره‌گذاری وجود ندارد.

* نظر شما چیست؟

ما می‌گوییم ورود خودروهای استاندارد خارجی به سامانه حمل‌و‌نقل عمومی کار خوبی است، زیرا در اکثر کشورهای دنیا از خودروهای معتبر و گران‌قیمت نظیر بنز در ناوگان تاکسیرانی استفاده می‌شود و ما قصد داریم از خودروهای باکیفیت در حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنیم، زیرا معتقدیم تاکسیرانی کشور نیازمند یک الگوی پیشرفته است.

* چقدر به موفقیت در اجرای این طرح امیدوار هستید؟

زاگرس‌تاکسی اولین پروژه تاکسیرانی است که با همکاری یک شرکت خودروساز خارجی (پروتون) و یک شرکت خودروساز داخلی (زاگرس خودرو) تاسیس گردیده است و قادر خواهد بود با استفاده از زیرساخت قدرتمند خدماتی - فنی بدون واگذاری خودرو به افراد، ناوگان منظمی را تشکیل و به بهترین نحو ممکن به شهروندان تهرانی خدمات‌رسانی نماید.

* به عنوان رییس هیات‌مدیره زاگرس تاکسی بفرمایید برای توسعه این فعالیت‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

زاگرس‌خودرو اولین خودروساز ایرانی است که موفق شده است تعداد کثیری از مشتریان خود را در زمینه خدمات پس از فروش به رضایتمندی بالا و به سطح وفاداری برساند و با مقام نخست رضایتمندی مشتری در بین خودروسازان سواری و رتبه نخست مدیریت شبکه خدمات پیشگام ایجاد تحولات عمیق در زمینه مدیریت علمی خدمات و مشتری‌مداری است.

شرکت زاگرس تاکسی می‌تواند الگوی کامل و موثر برای سایر شرکت‌های تاکسیرانی داخلی و همچنین سرآغاز تحولی بزرگ در عرصه خدمات برای کشور باشد.

زاگرس خودرو مصمم است در عرصه‌های مختلف خدماتی کشور وارد و نام زاگرس را به یکی از برندهای موفق جهانی در عرضه خدمات تبدیل نماید. در صورت اجرای موفق زاگرس تاکسی پروژه بعدی زاگرس، تاسیس خط هواپیمایی قابل رقابت با برترین‌های جهان خواهد بود.

الگوسازی برای سیستم تاکسیرانی ایران یک الزام است و از همه مسوولان ذی‌ربط درخواست می‌کنم از این پروژه به عنوان یک الگوی منحصر به فرد برای کلیه عرصه‌های خدماتی کشور و حتی تک‌تک‌ افراد جامعه حمایت نمایند.