همکاری چری و ایران‌خودرو تحت‌الشعاع قرار گرفت

خبرگزاری موج- قطع برخی تراکنش‌های مالی ایران و چین مشکلاتی را برای ادامه همکاری چری و ایران‌خودرو به وجود آورده است.

به گزارش رویترز، به دنبال افزایش فشارهای آمریکا علیه چین، بانک‌های این کشور تراکنش‌های مالی خود با ایران را به شدت کاهش داده‌اند. ایالات متحده که هم‌اکنون پیشرو تشدید تحریم‌ها علیه ایران است این کشور را به تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای متهم می‌کند و بانک‌ها و نهاد‌های بین‌المللی را از سرمایه‌گذاری و همکاری با این کشور به شدت برحذر داشته است.

چری خودروساز چینی که به سرعت در حال توسعه است، آگوست گذشته اعلام کرده بود درصدد است با همکاری دو شریک خارجی یک کارخانه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۷۰میلیون دلار در ایران احداث کند. چری هدف خود از ساخت این کارخانه را دستیابی به بازار بزرگ ایران و منطقه اعلام کرده است.

منوچهر منطقی رییس ایران‌خودرو اعلام کرده قطع روابط برخی نهادهای مالی چین با بانک‌های ایرانی تاثیرات نامطلوبی بر همکاری‌های چری و ایران‌خودرو گذاشته است.

منطقی در ادامه افزود: این رفتار چینی‌ها برای ما یک علامت سوال بزرگ ایجاد کرده،چون هنگامی‌که ما می‌خواهیم سهمی‌از بازار خود را به کشوری دیگر واگذار کنیم انتظار رفتار دوستانه بیشتری را داریم که عملکرد اخیر چینی‌ها برخلاف این انتظار بوده است. طبق قراردادی که در ماه آگوست امضا شده سهم چری از پروژه کارخانه خودروسازی در ایران ۳۰درصد بوده و ایران‌خودرو نیز سهمی‌۴۹درصدی در این پروژه خواهد داشت، مابقی سهام این پروژه متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری Solitac کانادا خواهد بود. قرار بوده ظرفیت نهایی این کارخانه به ۲۰۰ هزار خودرو در سال برسد.

چینی‌ها که هم اکنون به طور گسترده‌ای به دنبال منابع تامین انرژی خود هستند و طی یک سال اخیر به طور وسیعی به توسعه همکاری‌های خود با ایران که چهارمین صادرکننده بزرگ نفت جهان است پرداخته و نشان داده‌اند که هیچ تمایلی به تشدید تحریم‌ها علیه ایران ندارند.