ایسنا-در حال حاضر بیش از نیمی‌از خودروهایی که از طریق نمایندگی‌های رسمی‌وارد می‌شوند، خدمات پس از فروش داشته و برای مابقی خودروهایی که بدون تعهدات خدمات پس از فروش وارد کشور می‌شوند، ضمانت‌های بلند مدت معنا ندارد که این خودروها مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. جلال ریخته‌گر قدیمی‌، رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان اتومبیل تهران ضمن بیان این مطلب افزود: بنابراین با توجه به خدمات پس از فروش خودروهای داخلی در چند سال اخیر با ورود خودروهای وارداتی و بالا رفتن کیفیت تولیدات داخلی، مشتریان رو به مصرف خودروهای تولید داخلی آورده و توازن عرضه و تقاضا در کف بازار ایجاد شده است.

وی درمورد خودروهایی که با شناسنامه افراد وارد می‌شوند، اظهار کرد: خودرویی که با شناسنامه اتباع ایرانی و با رعایت ضوابط تعیینی مصوب و مجوز سازمان‌های مسوول ذی‌ربط وارد می‌شود، در این جا ذی‌نفع (واردکننده)، حقوق گمرکی و هزینه‌های دولتی را پرداخت و خودرو ترخیص می‌شود.

وی افزود: ورود خودرو به طریق یادشده به کشور و با ارائه مدارک قانونی مثبته که مورد قبول دستگاه‌ها و ادارات ذی‌ربط باشد، مانعی ندارد و به طور کلی هر خودرو که با رعایت ضوابط تعیینی مصوب و با مجوز سازمان‌های مسوول ذی‌ربط به کشور وارد و حقوق دولتی و گمرکی آن نیز پرداخت شود، قانونی بوده و مانعی ندارد و همان طور که قبلا اشاره شد چنانچه خودروهای وارداتی که بدون تعهدات خدمات پس از فروش وارد کشور می‌شوند، گارانتی‌های بلندمدت مربوط به آن معنا و مفهومی‌ نداشته و در بحث عدم ارائه خدمات پس از فروش مشکل‌ساز هستند.

او درباره این که یک نماینده رسمی‌وارد کننده خودرو تا چه میزان حق واردات دارد؟ گفت: این میزان واردات براساس توافقات صورت گرفته بین واردکننده و ادارات ذی‌ربط براساس سقف معین و نحوه ورود و انجام تعهدات صورت می‌گیرد.

قدیمی‌درباره خدمات پس از فروش این گونه خودروهای وارداتی نیز گفت: نماینده رسمی ‌وارد کننده خودرو متعهد و موظف است که نسبت به تعداد خودرویی که وارد کرده خدمات پس از فروش ارائه کند.

قدیمی ‌در پاسخ به سوالی درخصوص تخلفاتی که در واردات خودرو اعم از کم اظهاری، کم کردن امکانات آن و حتی ورود خودروهای دست دوم به عنوان نو چه اقداماتی انجام می‌شود؟ گفت: ارزیابان و کارشناسان اداره گمرکات به این قبیل مسائل رسیدگی می‌کنند. ضمن آن‌که در مورد خودروهای وارداتی از طریق مطبوعات مکررا اطلاع‌رسانی می‌شود و مصرف‌کنندگان می‌توانند شماره بدنه خودرو را از کشور سازنده از طریق رایانه و سایت مربوطه استعلام کنند تا کلیه مشخصات خودرو مشخص شود.

او خاطرنشان کرد: اما همه خودروهای وارد شده به کشور که در نمایشگاه‌ها به فروش می‌رسد، کلیه مراحل قانونی آنها برای ترخیص و ورود قطعی طی شده است. البته عمده تخلفات رسیدگی شده درخصوص مدل و سال ساخت خودرو بوده است.

وی ادامه داد: معضلات خرید و فروش کلیه خودروهای وارداتی توسط شورای حل اختلاف حوزه ۲۷۱۷ در امور خودرو ویژه اصناف تهران و شمیرانات مستقر در محل اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان اتومبیل تهران رسیدگی و حل و فصل می‌شود و شاکیان می‌توانند از این طریق شکایت خود را طرح و پی‌گیری کنند.