تمام خودروهای پیش‌فروش شده را تا پایان سال تحویل می‌دهیم

حمیدرضا بهداد

در حالی که کم‌کم به روزهای پایانی سال ۸۶ نزدیک می‌شویم، خودروسازان کشور هنوز نتوانسته‌اند به تعهدات سال‌جاری خود در زمینه تحویل خودروهای پیش‌فروش، به طور جامع و کامل عمل کنند. در این میان ایران‌خودرو به دلیل تنوع محصول، نسبت به سایپا، تعهدات بیشتری را متقبل شده و به همین دلیل نیز اکثر مشتریان به انتظار نشسته برای دریافت خودرو، جزو مشتریان این شرکت به حساب می‌آیند. هم‌اکنون تعدادی از متقاضیانی که تیرماه امسال در طرح پیش‌فروش ایران‌خودرو ثبت‌نام کرده‌اند و تا مهر ماه نیز می‌بایست خودروی خود را تحویل می‌گرفتند، نسبت به دریافت خودروی مورد نظرشان توفیقی نداشته که این امر اعتراض متقاضیان را در پی داشته است.

اما علی‌اصغر سرائی‌نیا، مدیر فروش و بازاریابی ایران‌خودرو با بیان اینکه تقریبا هیچ خودرویی از تعهدات تیر ماه امسال شرکت متبوعش باقی نمانده است، به خبرنگار ما گفت: ما بیشتر تعهدات تیر ماه سال‌جاری خود را عملی کرده و تقریبا تمام خودروهای مورد تقاضای مشتریانی را که در طرح پیش‌فروش شرکت کرده‌اند، به آنها تحویل داده‌ایم. البته تعداد کمی از تعهداتمان هنوز عملی نشده که دلیل آن، تعهدات دیگری است که توسط ستاد تبصره (۱۳) برای ایران‌خودرو در نظر گرفته شد.

وی افزود: از ابتدای امسال با توجه به سیاست‌های ستاد تبصره (۱۳) در زمینه تولید خودروهای دوگانه‌سوز، ایران‌خودرو می‌بایست، محصولات خود را به صورت دوگانه‌سوز، تولید کند که این موضوع مشکلات خاص خود را در پی دارد. سرائی‌نیا با اشاره به اینکه با توجه به سهمیه‌بندی بنزین، تمایل مشتریان به سمت استفاده از خودروهای دوگانه‌سوز چرخیده است، تصریح کرد: با توجه به حجم بالای تولید دوگانه‌سوزها و همچنین تنوع محصولات در ایران‌خودرو، از یک‌سو و کمبود کیت و مخزن از سوی دیگر، اجرای کامل و به موقع طرح دوگانه‌سوز کردن خودروها با چالش روبه‌رو شده و به همین دلیل نیز، نتوانستیم در موعد مقرر به تعهداتمان عمل کنیم. البته هم‌اکنون مشکلات مربوط به تامین کیت و مخزن‌های موردنیاز تقریبا برطرف شده است.

اظهارات مدیر فروش و بازاریابی ایران‌خودرو در حالی است که خودروهای مدل دوگانه‌سوز پژو ۴۰۵، پژو روآ و سمند جزو تعهدات این شرکت به ستاد تبصره (۱۳) است و برخی مشتریان متقاضی این ۳مدل محصول، در پی تعهد ایران‌خودرو به ستاد مذکور، هنوز نتوانسته‌اند خودروی موردنظرشان را تحویل بگیرند. سرائی‌نیا در این زمینه تاکید کرد: ایران‌خودرو در زمینه تحویل خودروی پژو روآ اعم از دوگانه‌سوز و بنزین‌سوز، به روز بوده و مدت‌زمان تحویل این محصول از زمان ثبت‌نام تا زمان دریافت، همان ۴۵روز است که این بازه زمانی در طرح پیش‌فروش؛ یعنی به روز بودن تحویل خودرو به مشتری!

وی با تاکید بر اینکه در تحویل سمند نیز در برخی مدل‌ها، به روز بوده و در برخی مدل‌های دیگر نمی‌توانیم ۴۵روزه به تعهدات خود عمل کنیم، گفت: سمندهای دوگانه‌سوز هم‌اکنون، متقاضیان زیادی دارد که بسیاری از آنها در طرح پیش‌فروش تیرماه امسال شرکت کرده و با توجه به مشکلات عنوان شده، به طور جامع و کامل نتوانسته‌اند، خودروهای موردتقاضای خود را تحویل بگیرند. سمند سورن نیزتولیدش افزایش یافته و به تدریج عرضه این خودرو به بازار نیز سرعت بیشتری خواهد گرفت.

اما پژو ۴۰۵ GLX که ظاهرا ایران‌خودرو قصد دارد طی سال آینده و همزمان با پایان یافتن تعهدات خود در زمینه تحویل این خودرو به متقاضیان، آن را از خط تولیدش خارج کرده و مدل SLX۴۰۵ را جایگزین آن کند نیز جزو محصولاتی است که این شرکت نتوانسته است به طور کامل تعهدات خود را در مورد تحویل آن به مشتریان عملی کند. اگر نگاهی به آمار تولید این خودرو تا پایان آذرماه امسال بیاندازیم، با رشد منفی در تولید آن مواجه شده و خواهیم دید که ایران‌خودرو حتی برنامه تولید پژو ۴۰۵ را تا پایان آذرماه نیز محقق نساخته است؛ به طوری که بسیار بعید است این شرکت بتواند با این توان تولید، تعهدات خود را در قبال این خودرو تا پایان سال به مرحله عمل برساند. البته سرائی‌نیا در این زمینه با تاکید بر اینکه ایران‌خودرو در تولید پژو ۴۰۵ با مشکل روبه‌رو است، تصریح کرد: با همکاران خود در خطوط تولید شرکت هماهنگ کرده‌ایم تا برنامه و مدت زمان بیشتری را برای تولید پژو ۴۰۵ در نظر گرفته و تیراژ را بالا ببرند تا در پی آن بتوانیم تعهدات خود را عملی کنیم.

مدیر فروش و بازاریابی ایران‌خودرو در ادامه افزود: به طور قطع این شرکت تا پایان سال‌جاری تمامی تعهدات خود را به مرحله اجرا درآورده و کل خودروهای پیش‌فروش شده طی سال ۸۶ را به متقاضیان تحویل خواهد داد. وی در مورد خودروی پژو ۲۰۶ اعم از صندوق‌دار و عادی نیز تصریح کرد: تحویل انواع مدل‌های این محصول نیز طی ماه جاری به روز شده و متقاضیان می‌توانند در همان موعد مقرر ۴۵روز، خودروهای خود را تحویل بگیرند. سرائی‌نیا همچنین با رد موضوع کمیاب بودن پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مدل V۲۰ گفت: در تولید این خودرو مشکلی وجود نداشته و شرکت مانند سایر محصولات، تعهدات خود را در این زمینه نیز تا پایان سال عملی خواهد کرد.