ایسنا- به جای کار مشترک با چری چین بهتر است خودمان به طراحی خودرو جدید و ارزان قیمت بپردازیم.

محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو، ضمن بیان این مطلب افزود: سهم ۲۱‌درصدی که در قرارداد برای قطعه‌سازان لحاظ شده، سهم تعیین‌کننده‌ای نبوده و بدون مشورت با قطعه‌سازان بوده است. وی با بیان این‌که نماینده قطعه‌سازان در قرارداد شرکت چری با ایران خودرو شرکتی است که ساپکو آن را انتخاب کرده است، افزود: چون این روند و انتخاب قطعه‌سازان خارج از مجموعه انجمن قطعه‌سازان صورت گرفت، به نظر من نظر رییس‌جمهوری در رابطه با ایجاد یک کارخانه خودروسازی در منطقه مازندران با مشارکت خوب قطعه‌سازان محقق نمی‌شود.

وی تاکید کرد: نیازی به حضور چری در ایران با شرایط یاد شده نیست؛ چرا که ما تجربه ساخت تندر-۹۰ را داریم و با توجه به برنامه ۴۰‌میلیارد دلاری صادرات در بخش قطعه و خودرو که سهم خودرو ۲۵ و سهم قطعه ۱۵‌میلیارد دلار است، اگر می‌خواهیم حجم صادرات ما به میزان یاد شده برسد، باید حتما صاحب برند باشیم. او در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به حضور ده‌ها خودروساز خارجی در کشورهای آسیایی مثل چین، این قدر حضور یک شرکت خودروساز خارجی درکشورمان با مخالفت مواجه می‌شود، گفت: ما باید حجم بازار خودروسازان را در نظر بگیریم. بازار چین در حال حاضر سالانه ظرفیت ۱۵‌میلیون خودرو را دارد، اما حجم بازار ما در نهایت دو میلیون خودرو است. در حال حاضر نیز شرکت‌هایی مثل پژو، رنو، نیسان و کیا در ایران حضور دارند و این شرکت‌ها بیشتر به طمع در دست گرفتن بازار خودرو ما آمده‌اند، نه ساخت داخل کردن آنها. در این میان شاید فقط شرکتی مثل رنو برای ساخت داخلی کردن خودرو به ایران آمده باشد!

وی درباره نظر انجمن قطعه‌سازان برای حضور چری در ایران گفت: وزیر صنایع و معادن هفته گذشته جلسه‌ای با ایران خودرو داشت و عدم موافقت خود را با پروژه اعلام کرد و انجمن نیز بانظر وی موافق است. حتی ما قبل از اعلام وزیر مخالفت خود را با این پروژه اعلام کردیم.

نجفی‌منش درباره این‌که پس چه برنامه‌ای در حال حاضر برای ایجاد کارخانه خودروسازی و تولید خودرویی ارزان قیمت وجود دارد، گفت: به جای چین خودمان می‌توانیم خودرو طراحی کنیم که دارای قابلیت صادرات باشد. در این رابطه بهتر است پروژه چری انجام نشود.

کارخانه تولید خودرو ارزان‌قیمت چینی که قرار بود دهه فجر امسال پس از یک سال و نیم مذاکره بین ایران‌خودرو و چری در بابل کلنگ‌زنی شود، با اظهارات اخیر وزیر صنایع و معادن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.