گروه خودرو- پرونده توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی سال ۸۵ سازمان تاکسیرانی کشور به دلیل عدم‌اجرای تعهدات شرکت ایران‌خودرو همچنان باز است.

ربیعیان مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با تایید این مطلب اظهار داشت: پس از انعقاد قرارداد با دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا در سال ۸۵ این دو شرکت تا ابتدای دی‌ماه سال جاری در مجموع ۳۴هزار و ۵۵۴دستگاه تاکسی به این سازمان تحویل داده‌اند که از این تعداد ۲۹هزار و ۳۲۹دستگاه مربوط به خودروهای سواری و ۵هزار و ۱۷۵دستگاه مربوط به تاکسی‌های ون بوده است.

به گفته ربیعیان عدم‌اجرای تعهدات شرکت ایران‌خودرو در ارتباط با واگذاری ۵هزار و ۷۰۰دستگاه تاکسی باقی مانده از تعهدات این شرکت به سازمان تاکسیرانی موجب شده است که پرونده توسعه ناوگان تاکسیرانی در سال ۸۵ همچنان باز بماند. ربیعیان درخصوص دلایل شرکت ایران‌خودرو برای عدم‌اجرایی کردن تعهدات سال ۸۵ می‌گوید: شرکت ایران‌خودرو افزایش قیمت محصولات را در برنامه کاری خود قرار داده و معتقد است براساس قرارداد، آخرین مهلت واگذاری تاکسی‌ها پایان مهرماه بوده و به دلیل اینکه پس از آن تاریخ قرارداد جدید منعقد نشده است این شرکت تعهدی به سازمان تاکسیرانی جهت واگذاری تاکسی‌های جدید ندارد.

به گفته ربیعیان برخی از ثبت‌نام کنندگان در حال حاضر تمام مراحل قانونی را برای دریافت تاکسی خود طی کرده‌اند و حتی در برخی موارد پرداخت وام آنها نیز آغاز شده است اما هنوز موفق به دریافت تاکسی نشده‌اند.

از سویی دیگر براساس برنامه سال ۸۶ سازمان تاکسیرانی نوسازی ۱۰۰هزار مسافربر شخصی را در برنامه کاری خود قرار داده است که از این تعداد دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا هر کدام به ترتیب نوسازی ۷۹هزار و ۳۰هزار دستگاه مسافربر شخصی را بر عهده دارند که اجرای این طرح از ابتدای بهمن‌ماه آغاز شده است.

براساس گفته‌های ربیعیان در سال ۸۶ سازمان تاکسیرانی تنها برنامه نوسازی مسافربران شخصی را در برنامه آتی خود قرار داده است و توسعه ناوگان در این سال در نظر گرفته نشده است.