حمیدرضا بهداد- در حالی که گفته می‌شود کلنگ احداث کارخانه تولید خودرو ارزان‌قیمت، در بابل طی ایام دهه فجر، به زمین زده خواهد شد، اما هنوز نوع خودروی تولیدی در این کارخانه، مشخص و شفاف نیست. این در شرایطی است که ایران‌خودرو مذاکرات نهایی خود را با شرکت چینی چری طی تابستان گذشته انجام‌داده و قراردادی نیز مبنی بر تولید خودروی ارزان‌قیمت با نام ‌S۲۱ در ایران بین دو طرف منعقد شده است. طبق مذاکرات صورت گرفته، قرار بر آن بود که کارخانه مربوط به تولید این خودرو در شهرستان بابل طی ایام دهه فجر به زمین‌ زده شده و مراحل ساخت آن نیز طی دو سال آینده به اتمام برسد. اکبر ناصری، نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طی دهه فجر امسال کلنگ احداث کارخانه تولید خودروی ارزان‌قیمت در این شهرستان به زمین زده خواهد شد، به خبرنگار ما گفت: طی درخواستی که از رییس‌جمهور مبنی بر توسعه استان مازندران و شهرستان بابل را داشته و طبق مکاتباتی که انجام شد، وی قول پیگیری این موضوع را به‌واسطه احداث کارخانه خودروسازی در بابل، به مردم استان داد. ناصری افزود: با توجه به قول رییس‌جمهور، مطمئنا مراسم کلنگ‌زنی کارخانه خودروی ارزان‌قیمت در ایام دهه فجر، برگزار خواهد شد.

اما اظهارات نماینده بابل، در حالی است که شنیده‌ها از بروز مخالفت‌هایی با پروژه تولید خودروی ارزان‌قیمت چینی و قرارداد منعقد شده میان ایران‌خودرو و چری، در داخل و خارج از وزارت صنایع و معادن، حکایت دارد. ظاهرا مخالفان این پروژه از مسائل سیاسی اخیر میان ایران و چین که در پی آن، بانک‌‌های این کشور، محدودیت‌های بانکی و عدم گشایش اعتباری را برای بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی، اعمال کردند، استفاده کرده و مخالفت خود را با حضور صنعت خودروی چین در کشور عنوان کرده‌اند.

استدلال این مخالفان، در شرایطی است که شرکت چری، خودروسازی نسبتا دولتی به حساب آمده و فعالیت‌های کلی آن در زمینه همکاری با سایر خودروسازان دنیا، هماهنگ و همسو با سیاست‌های دولت چین بوده و قرارداد منعقده میان ایران‌خودرو و چری نیز از صافی دولت این کشور عبور کرده است. البته به ظاهر مخالفان این پروژه در بطن وزارت صنایع، علاوه بر موضوع مذکور، کیفیت خودروهای چینی را نیز محل تردید قرار داده و معتقدند خودروسازان داخلی باید به جای چینی‌ها با شرکت‌های معتبر اروپایی نظیر فولکس‌واگن آلمان همکاری کنند. هر چند که خودروسازانی نظیر این شرکت آلمانی نیز برای همکاری با خودروسازان داخلی، محدودیت‌ها و استاندارد‌های خاص خود را دارند.

محرابیان و چری

اما تنها دو روز پس از اظهارات وزیر صنایع و معادن در مورد تولید خودروی ارزان‌قیمت چینی در کشور که طی آن، محرابیان، از قرارداد منعقده میان ایران‌خودرو و چری، انتقاد کرده و تلویحا از مدیرعامل ایران‌خودرو خواست تا در آن تجدیدنظر کند، وی در جریان گفت‌وگوی کوتاه خود با نماینده مردم بابل، در حاشیه مراسم معارفه بذرپاش با بیان جمله «کلنگ خودروی چینی را در کشور به زمین نخواهیم زد» با صراحتی بیش از پیش باز هم بر موضع خود در زمینه تولید خودروی چری در داخل، تاکید کرد البته ناصری، نماینده بابل در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه مهم نیست چه نوع خودرویی در کارخانه بابل تولید شود، تاکید کرد: هدف از احداث کارخانه خودروسازی در بابل، تولید خودروی ارزان قیمت بوده و برای مردم استان فرقی نمی‌کند در آن چری تولید شود یا پراید، چرا که هدف توسعه استان است. اظهارات نماینده بابل در حالی است که مسوولان ایران‌خودرو هنوز هیچ‌گونه اظهارنظر رسمی درباره سرنوشت چری در ایران با توجه به شرایط فعلی نکرده‌اند.