معارفه‌ای گرم؛ در فضایی سرد
مژگان میرزایی
ماه گذشته را می‌توان ماه تغییرات مدیریتی در صنعت خودروسازی نامید. طی این مدت احمد قلعه‌بانی، مدیر‌عامل سایپا حکم ریاست هیات‌مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع را از وزیر صنایع در یافت کرد و پس از مدتی منطقی مدیر‌عامل ایران خودرو با حفظ سمت، رییس هیات‌مدیره این شرکت شد‌.

عکس: دنیای اقتصاد، نسیم گلی
با رفتن قلعه‌بانی از شرکت سایپا و خالی شدن صندلی ریاست در این شرکت شایعات بسیاری مبنی بر اینکه جانشین وی در شرکت سایپا چه کسی خواهد بود در رسانه‌ها منتشر شد، اما پس از چند هفته شایعه‌پراکنی بالاخره بذرپاش مدیر‌عامل شرکت پارس خودرو که هنوز یک‌سال از زمان حضور وی در این شرکت نمی‌گذرد از سوی وزیر صنایع و معادن به عنوان مدیر‌عامل این شرکت برگزیده شد.
حال باید دید مهره جدید وزیر صنایع و معادن برای شرکت پارس‌خودرو چه کسی خواهد بود هر‌چند از هم‌اکنون رایزنی‌های بسیاری در این زمینه آغاز شده است. اما باید دید در نهایت چه کسی بر صندلی خالی مدیریت در پارس خودرو خواهد نشست‌.
مراسم معارفه مدیر‌عامل جدید شرکت سایپا اگر‌چه با حضور گرم مسوولان و کارگرانی که با تشویق‌های ممتد از حضور بذرپاش اظهار خشنودی می‌کردند همراه بود، اما سالن بسیار سرد زانتیای این شرکت موجب شد که مسوولان با سخنرانی کوتاه خود هرچه سریعتر به مراسم مذکور پایان دهند. مراسم معارفه مدیر‌عامل جدید شرکت همزمان با مراسم رونمایی خودروی جدید این شرکت یعنی سایپا ۱۳۲ همراه بود. نکته جالب در مراسم رو نمای این خودرو این بود که مسوولان در ابتدا از خط تولید این خودرو بازدید کرده و پس از اتمام مراسم معارفه این خودرو رونمایی شد‌.
صادرات مقبول هنوز اتفاق نیفتاده
محرابیان، وزیر صنایع و معادن در مراسم معارفه مدیر‌عامل جدید شرکت سایپا با بیان اینکه صنعت خودروسازی نقش مهمی در رشد صنعت دارد، اظهار داشت‌: صنعت خودرو با گردش مالی بسیار بالا و سرمایه‌گذاری کلانی که در آن صورت گرفته است، در رشد صنعتی کشور نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و انتظارات دولت هم طبیعتا از این بخش انتظارات ویژه‌ای است و منابع فوق‌العاده‌ای برای اعتلای آن صرف شده است. وی ادامه‌داد: برای اعتلای صنعت خودروی کشور منابع فوق‌العاده زیادی را صرف کردیم، لذا باید به طور طبیعی روزبه‌روز شاهد شکوفایی این صنعت و همچنین رشد اقتصاد کشور به واسطه این صنعت باشیم. وزیر صنایع و معادن که هفته گذشته در مراسم افتتاح خطوط تولید خودرو‌های پایه گازسوز ایران خودرو از شروع کار شورای سیاست‌گذاری خبر داده بود، در این مراسم نیز اظهار داشت: هم‌اکنون صنعت خودرو ما از نظر کیفیت و کمیت، وضعیت نسبتا مطلوبی دارد و امیدواریم با شروع فعالیت شورای سیاست‌گذاری خودرو در وزارت صنایع رشد این صنعت، وضعیت صعودی و مورد انتظار جامعه‌ صنعتی را محقق کند.
وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: پرداختن به صادرات خودرو، به عنوان وظیفه خودروسازان همیشه مورد توجه مسوولان بوده‌، لذا با توجه به رشد مناسب سایپا در کسب سهم بازار، اما حق مطلب در خصوص صادرات هنوز ادا نشده است.
وزیر صنایع و معادن خاطر‌نشان کرد: پرداختن به موضوع صادرات به عنوان یک وظیفه مهم و مورد توجه باید در دستور کار سایپا قرار گیرد و این گروه خودروسازی باید بتواند بازار خود را توسعه دهد، این در حالی است که قطعا سیاست‌گذاری برای خودروسازان به عنوان یک تکلیف تبیین شده که باید به صادرات بپردازند. به گفته محرابیان، ۵۶ بخش صنعتی کشور به صنعت خودرو وابسته است و صنعت خودرو به عنوان لکوموتیو صنعت کشور مطرح است، لذا اگر خوب و سنجیده حرکت کند سایر صنایع وابسته نیز با پویایی و نشاط حرکت خواهند کرد. وی در ادامه افزود: هم‌اکنون شرایط اقتصادی کشور و انتظارات به گونه‌ای است که باید سرعت این لکوموتیو را افزایش دهیم. وی در پایان زمان معرفی اعضای هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا را در روزهای آینده اعلام کرد‌.
ایران در منطقه پس از چین و ژاپن
احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز اعلام کرد: مجموعه صنعت خودرو‌سازی کشور می‌تواند طی چند سال آینده در منطقه به رتبه سوم پس از چین و ژاپن دست یابد.
مدیر‌عامل سابق شرکت سایپا در این مراسم با اشاره به سرمایه‌گذاری 100میلیارد تومانی این گروه خودروسازی طی سال‌های اخیر، گفت: در مقابل این سرمایه‌گذاری 3‌هزار میلیارد تومان به عنوان سود سهام به سهامداران پرداخت شده است، این در حالی است که صنعت خودروی ایران امروز به مرزی رسیده که انتظار و توقع دولت، سهامداران و وزیر صنایع و معادن این است که این صنعت در یک مسیر متفاوت با سرعتی مطلوب حرکت کند.
با ایران‌خودرو همکاری می‌کنیم
در ادامه این مراسم، مهرداد بذر‌پاش، مدیر‌عامل جدید شرکت سایپا سبک‌سازی گروه، واگذاری سهام برخی‌ شرکت‌ها و حرکت در مسیر چشم‌انداز 1404 را از برنامه‌های گروه سایپا عنوان کرد و گفت: در برنامه‌ سمت 90 سایپا اگر اصلاحی روی آن صورت گیرد، می‌توانیم در مسیر مشخصی قرار گیریم و در این میان نیز از کمک دوستان خودروساز خود مانند ایران‌خودرو بهره‌ خواهیم گرفت. همچنین رسیدگی به وضعیت رفاهی پرسنل سایپا نیز از اهداف بعدی ما خواهد بود. وی همچنین در توضیح سمت و سوی برنامه‌های آتی خود گفت: برای رسیدن به اهداف سایپا چند حوزه در دستور کار قرار داده‌ایم و از همین جا برای رسیدن به این اهداف، دست یاری تک‌تک عزیزان را می‌فشاریم. وی در خصوص برنامه‌های جدید شرکت سایپا اظهار داشت: در ابتدای امر در جهت توسعه محصول، کارهای بزرگی انجام شود تا از تک‌محصولی خارج شویم‌. این حرکت، هم‌اکنون آغاز شده، ولی باید سرعت بیشتری به آن بدهیم تا وضعیت رقابتی خودمان را در بازار کنونی حفظ کنیم و ریسک را به حداقل برسانیم. پس از آن سبک‌سازی گروه را در برنامه کاری قرار خواهیم داد. به عقیده ما واگذاری سهام به برخی شرکت‌ها می‌تواند به چابک بودن گروه‌، کمک کند و با آزاد کردن منابع به سرمایه‌گذاری‌های جدید اقدام کنیم. وی ادامه داد: حرکت در مسیر چشم‌انداز 1404 و رفتن به سوی بومی شدن که مقام معظم رهبری ابلاغ فرموده‌اند در برنامه بعدی ما قرار دارد و پس از آن بهره‌گیری از توان شرکت‌های همکار و به طور خاص، ایران خودرو و بالعکس کمک ما به آنها و حرکت در مسیر سیاست گذاری‌های دولت که از طریق وزارت صنایع و معادن و جناب محرابیان، اعلام شده است را در برنامه کاری خود قرار خواهیم داد.