گروه خودرو- یک مقام مسوول در شرکت پارس خودرو، دوشنبه گذشته از واگذاری تندر-۹۰ به مابقی ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو طی سال آینده خبر داد. این در حالی است که شرکت ایران‌خودرو ظاهرا بار دیگر به تامین قطعه خودروی موردنظر از سوی قطعه‌سازان و شرکت رنو پارس امیدوار است. این برای بار دوم است که شرکت رنوپارس در تامین قطعات تندر-۹۰ با مشکل روبه‌رو شده و تولید تندر-۹۰ را با تاخیر مواجه می‌کند. حال شرکت پارس خودرو به ثبت‌نام‌کنندگانی که لااقل در انتظار دریافت خودروی خود تا قبل از فرارسیدن تعطیلات عید بودند، به طور شفاف اعلام کرد که به انتظار خود پایان‌دهند چرا که تولید به سال آینده موکول شد. اما شرکت ایران‌خودرو هنوز زیر بار اعلام چنین خبری نرفته چرا که امید دارد شرکت رنو پارس بار دیگر در این زمینه اقدامات لازمه را صورت داده و تامین قطعات را تسریع ببخشد، به طوری که محمدحسین فقیه، معاون مدیرعامل ایران‌خودرو در تولید تندر-۹۰ در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد که ما هنوز امیدوار و چشم‌انتظار قطعات موردنیاز برای تولید این خودرو از سوی رنو-پارش هستیم. وی همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که ایران‌خودرو هم‌اکنون آمادگی تولید در سه شیفت کاری را دارد، اما قطعات موردنیاز تامین نیست. اما این سوال که مشکل تامین قطعه‌ از کجا منشا می‌گیرد نیز جوابی تکراری دارد؛ قطعه‌سازان داخلی.

محمدحسین فقیه در این رابطه عنوان می‌کند که مشکلات، عمدتا از سوی قطعه‌سازان داخلی است و بعید می‌دانم که تا آخر سال تمام قطعات سفارشی تامین شود.

شرکت رنو طبق رویه جهانی که در تامین قطعات به کار می‌گیرد تنها چند قطعه‌ساز را برای تولید انتخاب کرده و قطعه‌ساز جایگزین نیز ندارد. حال این رویه در تولید تندر-۹۰ ایران باعث بروز مشکلاتی شده است. فقیه در این زمینه می‌گوید که رنو اعتقادی به انتخاب قطعه‌ساز جایگزین ندارد و دلائلش هم قابل قبول است، چرا که معتقد است این تجربه جهانی شرکت رنو بوده و نتایج موفقیت‌آمیزی نیز کسب کرده بنابراین اصرار ندارد که استراتژی خود را در ایران تغییر دهد. وی تاکید می‌کند که شرکت رنو در استانداردهای تعریفی خود سخت‌گیری می‌کند و متاسفانه قطعه‌سازان کشورمان نیز دقت لازم را در به کارگیری استانداردهای رنو ندارند.

فقیه در پایان به این نکته اشاره می‌کند که شرکت ایران‌خودرو نیز با معطل نگه‌داشتن خط تولید به دلیل عدم تامین قطعه با هزینه‌های اضافی روبه‌رو است. بنابراین در تولید این خودرو هم مردم سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هم ایران‌خودرو و سرمایه‌های هر دو نیز در تولید تندر-۹۰ درگیر است.