ایرنا- مدیر‌کل دفتر بررسی آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد‌، از ابتدای سال آینده استاندارد «یورو ۳» برای خودروهای خارجی وارداتی اعمال می‌شود. «محمدرضا منظم» درجمع خبرنگاران گفت که این استاندارد برای کاهش آلودگی هوا اعمال می‌شود.

وی به ‌واردکنندگان جزئی خودرو توصیه کرد قبل از واردکردن خودرو از مجوز شماره‌گذاری آن مطمئن شوند.

این مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین با توصیه به واردکنندگان بزرگ گفت که ‌این گروه از واردکنندگان به منظور جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان باید از ورود انبوه خودروها جلوگیری کرده و در ابتدا تعداد محدودی خودرو وارد کنند، چرا که اگر خودروها نتوانند استاندارد یورو ۳ را بگیرند، مرجوع می‌شوند.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط‌زیست، آلاینده‌های هوا را شامل دو دسته حجمی و آسیب‌رسان به سلامت ذکر کرد و گفت: با معاینه فنی حدود چهار‌هزار دستگاه خودرو در طول سال می‌توان از انتشار حدود ۴۰۰تن حجم آلاینده‌ها که ناشی از احتراق است را کم کرد.

منظم‌ افزود: بعضی از آلاینده‌ها حجمی نیستند، اما میزان سرطان‌زایی و رسمیت بالایی دارند مانند آزبست که باید به طور جدی از انتشار آن‌ها جلوگیری شود.

وی از منواکسیدکربن به عنوان آلاینده سمی یاد کرد و گفت بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱۰میلیون از ۱۵/۵میلیون تن این آلاینده با منشا خودروها است.

این مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست، معتقد است، کاهش آلودگی هوا ناشی از خودروها باید در سه مرحله خودروهای نو، مستعمل و فرسوده انجام شود.

منظم افزود: در بخش خودروهای‌نو استاندارد زمان‌بندی اجرا می‌شود که هم‌اکنون «یورو دو» است، اگر چه به دلیل کمبود امکانات، تمام بخش‌های آن اجرا نمی‌شود. وی ادامه‌ داد: با اجرای این استاندارد میزان منواکسید‌کربن اگزوز خودروها از ۱۵/۳گرم

بر کیلومتر به ۱/۳گرم بر کیلومتر رسیده که البته خودروهایی هم وجود دارد که کمتر از این منواکسیدکربن تولید می‌کنند.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای ۹ماه امسال تاکنون‌، تنها ۵ روز ناسالم هوا داشته‌ایم در حالی که این روند در روزهای مشابه سال‌های گذشته روند صعودی داشت.