ایسنا- کاهش روند سرانه تولید گاز مونوکسید کربن از ۲۹/۱۵گرم بر کیلومتر در هر خودرو تولیدی در سال ۷۹ به ۳/۱گرم بر کیلومتر در هر خودرو تولیدی در سال ۸۵ کاهش یافته است. نتایج حاصل از استقرار استاندارد‌های آلایندگی خودرو‌های تولیدی در کشور، از ابتدای شروع این برنامه از سال ۷۹ تا پایان سال ۸۵ که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد اعلام شده، این سرانه برای تولید گاز‌های اکسید ازت و هیدروکربن نسوخته از ۳۸/۵ گرم بر کیلومتر در هر خودرو تولیدی در سال ۷۹ به ۴/۰ گرم بر کیلومتر برای هر خودروی تولیدی در سال ۸۵ رسیده است.

همچنین از دیگر نتایج این اقدامات می‌توان به کاهش حجم کل تولید گاز‌های آلاینده حاصل از تردد خودرو‌های تولیدی در کشور به شرح ذیل اشاره کرد: حجم تولید گاز مونواکسید کربن برای کل خودرو‌های تولیدی در سال ۷۸ با احتساب ۲۴۰‌هزار دستگاه تولید خودرو و متوسط ۲۰‌هزار کیلومتر پیمایش در سال، از مقدار ۸۰‌هزار تن به حدود ۶۰‌هزار تن در سال ۸۵ با احتساب همان میزان پیمایش (۲۰‌هزار کیلومتر) و با تولید بیش از یک‌میلیون خودرو کاهش یافته است.

این عدد برای تولید گاز‌های اکسید ازت و هیدروکربن نسوخته نیز از عدد ۲۵‌هزار و ۳۰۰ تن در سال ۷۸ به ۶/۸تن در سال ۸۵ کاهش یافته است.