دستور کار جدید بازار خودرو
ادغام خودروسازان منتفی است
بذرپاش مدیرعامل سایپا شد
انتقاد از واگذاری بازار ایران به چین
دنیای اقتصاد - علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن از تصمیم جدید خود برای تشکیل «شورای سیاستگذاری خودرو» خبر داد که به گفته وی تمام تصمیمات کلان مربوط به صنعت خودرو از این به بعد در این شورا اتخاذ خواهد شد.
به گفته محرابیان، پرونده ایده «ادغام خودروسازان» خاتمه یافته است و علاوه‌بر شورای سیاستگذاری خودرو که مرکز اصلی اتخاذ تصمیمات خودرویی خواهد بود، ظرف چند روز آینده معاونت حمل‌و‌نقل و انرژی وزارت صنایع نیز ایجاد خواهد شد که اداره‌کل صنایع خودرو یکی از زیرمجموعه‌های آن خواهد بود.
وی با اشاره به نارضایتی مردم از کیفیت خودروها و خدمات پس از فروش اعلام کرد که سال آینده، سال رضایت مشتری از خودروسازان است و شخصا میزان این رضایت را ماهانه کنترل خواهد کرد. محرابیان در خصوص قیمت خودرو هم به مدیران صنعت خودروسازی گوشزد کرد که قیمت خودرو باید قیمتی معقول و عادلانه باشد.
وی درخصوص قرارداد «ایران‌خودرو» با شرکت چری چین برای تولید خودروی ارزان نیز با اشاره به اینکه دلیلی ندارد بازار خود را به راحتی در اختیار چینی‌ها قرار دهیم، توصیه کرد که بررسی بیشتری روی این قرارداد صورت پذیرد.

در مراسم افتتاح خط تولید خودروهای پایه گازسوز ایران‌خودرو
محرابیان با خودروسازها بی‌پرده سخن گفت
گروه خودرو- مراسم افتتاح خط تولید خودروهای موتور پایه گازسوز ایران‌خودرو که دوشنبه گذشته در ساپکو برگزار شد، حاوی پیام‌های مهمی از سوی محرابیان وزیر صنایع و معادن به مدیران ارشد صنعت خودروسازی کشور بود، پیام‌هایی که این بار محرابیان ترجیح داده بود آنها را نه به صورت خصوصی و یا مکتوب بلکه در جمع خبرنگاران و مدعوین حاضر در این جلسه بازگو کند.
این که محرابیان در سخنان خود خطاب به مهرداد بذرپاش، طراح ایده ادغام خودروسازها عنوان کرد «که همین جا می خواهم بحث مربوط به ادغام خودروسازها را که چندی پیش توسط برخی از دوستان مطرح شده پایان بدهم و پرونده آن را ببندم» یا اینکه خطاب به قلعه‌بانی، رییس سازمان گسترش و نوسازی تاکید کرد که امور مربوط به صنعت خودروی کشور مستقیما از طریق شورای سیاستگذاری خودرو زیر نظر وزارت صنایع خواهد بود و سازمان گسترش در این امر دخلی ندارد و دست آخر با خطاب قرار دادن منوچهر منطقی مدیرعامل ایران‌خودرو و انتقاد از عقد قرارداد با شرکت‌های چینی و همچنین کاهش تولید خودروهای عمومی، به نحوی به بسیاری از اظهارنظرات و شبهاتی که طی چندین ماه گذشته از سوی رسانه‌ها مطرح شده بود به طور واضح و روشن پاسخ داد.
انتقاد از حضور چینی‌ها
مراسم دوشنبه گذشته می توانست از همه جهت کاملا به کام منوچهر منطقی مدیرعامل ایران‌خودرو تمام شود.
اما محرابیان وی را نیز از کمند انتقاد خود دور نگذاشته و تلویحا از منطقی خواست که اجرای پروژه خودروی ارزان‌قیمت را مورد تجدیدنظر قرار دهد.
وزیر صنایع و معادن ابتدا با اعلام این خبر که مدیرعاملی منطقی در ایران‌خودرو تمدید یافته و وی از این پس رییس هیات‌مدیره این شرکت نیز خواهد بود از یک سو، و همچنین اعلام تشکر و حمایت از پروژه موتور پایه گازسوز ایران‌خودرو، از سویی دیگر وی را ستود ولی در ادامه با ایراد سخنانی در مورد پروژه چری، از وی انتقاد کرد. وزیر صنایع با بیان اینکه قرار نیست به خاطر توسعه فلان استان، بازار خودروی کشور را در اختیار خودروسازان چینی قرار دهیم، موضع خود را در لفافه نسبت به قرارداد ایران‌خودرو و شرکت چری چین به اطلاع همگان رسانید.
وی در ادامه گفت: از نظر اقتصادی، مهم‌تر از خود صنعت خودروسازی، بازار مصرف آن است که وقتی ما می‌خواهیم با تولیدات داخلی، این بازار را جواب دهیم، دلیلی ندارد آن را راحت و ارزان در اختیار خودروسازانی مانند چینی‌ها قرار دهیم. بنابراین بهتر است ایران‌خودرو در این زمینه برنامه‌ریزی را انجام داده و قرارداد خود با چری را بیشتر بررسی کند.
در پی این اظهارات محرابیان، منطقی که ظاهرا انتظار آن را نداشت، وقتی با سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه، سرنوشت چری در ایران‌خودرو چه می‌شود، پاسخ داد؛ «از آقای وزیر بپرسید!» البته وزیر صنایع، دامنه انتقاد خود از ایران‌خودرو را گسترده‌تر کرد و در ادامه با بیان این جمله که از «ایران‌خودرو گلایه دارم»، نسبت به عدم توفیق این شرکت در زمینه تولید خودروهای عمومی مانند اتوبوس، میدل‌باس و ون و همچنین انواع کامیون، ابراز نارضایتی کرد.
وی گفت: ایران‌خودرو دیزل، توانایی تولید سالانه ۶هزار دستگاه اتوبوس را دارد، اما عملا شاهد چنین میزان تولیدی در این شرکت نیستیم.
وی در پایان انتقادات خود، خواستار شفاف‌تر شدن وضعیت و صورت‌های مالی ایران خودرو نیز شد.
سر خودمان را کلاه نگذاریم
محرابیان در مراسم افتتاح خط تولید موتورهای پایه‌گازسوز ایران‌خودرو، تلویحا پروژه تندر-90 را نیز از سیل انتقادات خود، بی‌نصیب نگذاشته و به برخی مفاد قرارداد تولید این خودرو نیز، ایراد گرفت. وی گفت: در این موضوع که خودرویی را برای تولید داخل در نظر بگیریم ولی توان خود را در زمینه تولید و تامین قطعات آن نسنجیم، باید تجدیدنظر شود. در غیر این صورت با ادعای اینکه توان فلان درصد تولید داخل را داریم، فقط سر خودمان را کلاه گذاشته‌ایم.
قلعه‌بانی هم....
احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران‌ (ایدرو) نیز جزو مدعوین مراسم دوشنبه گذشته در ایران‌خودرو بود. در این مراسم محرابیان با اعلام خبر، تشکیل شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو در وزارت صنایع، غیرمستقیم تاکید کرد که ریاست قلعه‌بانی در ایدرو چیزی بیش از آنچه که وی در سایپا داشت، نصیب‌اش نکرده است، وزیر صنایع در تشریح وظایف شورای مذکور گفت: شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو با حضور نمایندگانی از هیات مدیره ایران خودرو و سایپا و همچنین افرادی از هیات‌عامل سازمان گسترش، هر هفته تشکیل جلسه خواهد داد که در پی آن تمام تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات در سطح کلان صنعت خودروی کشور، در این شورا، صورت خواهد گرفت.
وی زمان برگزاری اولین جلسه شورای مذکور را طی هفته جاری عنوان کرده با تشکیل این شورا، عملا سازمان گسترش، نقشی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های صنعت خودرو نداشته و بحث معاونت خودرو نیز تقریبا منتفی خواهد بود.
کیفیت را بالا ببرید
وزیر صنایع، در انتهای سخنرانی خود، دایره انتقادات را از فرد به جمع رسانده و با کلی‌تر کردن، انتقادات خود، از خودروسازان داخلی خواست، بیش از پیش به فکر بالا بردن کیفیت محصولات خود و همچنین گسترش خدمات پس از فروش باشند وی با بیان اینکه جای تاسف دارد. خودروهای داخلی که با نرخ تعرفه صفر، در بازارهای خارجی، عرضه می‌شوند، رضایت مشتریان را در پی دارند، ولی مشتریان داخلی همچنان از جنبه کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش، ناراضی‌اند محرابیان افزود: سال آینده، سال رضایت مشتری از خودروسازان است. به همین خاطر هم، از این به بعد، ماهیانه، میزان رضایت مشتریان از خودروسازان را، کنترل خواهیم کرد.
اما وزیر صنایع، اخبار دیگری هم داشت که از جمله آن می‌توان به تشکیل معاونت حمل و نقل و انرژی در وزارت صنایع و معادن اشاره کرد. وی در این مورد گفت: ظرف چند روز آینده این معاونت شروع به کار می‌کند و در آن، تشکیل، 4 اداره کل با نام‌های صنایع خوردو، صنایع ریلی، صنایع دریایی و امور انرژی، پیش‌بینی شده است. وی همچنین در زمینه مباحث مربوط به قیمت خودرو در بازار داخل گفت: باید تلاش کنیم قیمت خودرو در حد معقول و عادلانه باشد. در برنامه و ستادی که پیش‌بینی کرده‌ایم فاصله قیمت خودرو در بازار غیررسمی شرکت‌‌های خودروساز به شدت افزایش پیدا کرد و اکنون قیمت چند خودرو در بازار غیررسمی کمتر از نرخ‌های کارخانه است.
محرابیان ادامه داد: هم‌اکنون قیمت خودرو در بازار دقیقا مشابه قیمت فروش در سال گذشته است و به‌رغم افزایش بهای برخی مواد اولیه، افزایش قیمتی نداشته و اتفاقا سود خودروسازان از محل افزایش بهره‌وری رشد داشته است.
عکس: احسان قلم‌چی؛ ایران‌خودرو