ایسنا- معاون توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ستاد تبصره ۱۳ گفت: کمیته‌ای متشکل از مهدی هاشمی، معاون عمرانی وزیر کشور و رییس ستاد تبصره ۱۳، واعظ آشتیانی، معاون وزیر صنایع و نعمت‌زاده، معاون وزیر نفت و اینجانب تشکیل شده است تا کلیه خریدهای خارجی و جذب فایناس‌ها را انجام دهد. قاسم قانعی با بیان این مطلب و ضمن اشاره به انجام کلیه مراحل خرید ون در سال ۸۶، خاطر نشان کرد: خرید ون به راحتی سفارش خرید تاکسی به خودروسازان داخلی نیست و تاکنون از مذاکرات صورت گرفته با حدود ۱۴ شرکت خارجی، فقط دو شرکت جواب مثبت داده‌اند.

وی افزود: برای برنامه‌ریزی و انجام کار کارشناسی دقیق در تبصره ۱۳سال ۸۶، کمیته‌ای متشکل از معاون عمرانی وزیر کشور و رییس ستاد تبصره ۱۳، معاون وزیر صنایع و معادن، وزیر نفت و اینجانب شده است تا بررسی دقیق‌تری را در مورد خریدهای خارجی و فاینانس‌ها داشته باشد. وی افزود: این کمیته تاکید دارد که تکنولوژی ون باید به داخل منتقل شده و این خودرو که در حال حاضر به صورت CBU (تکمیل شده) وارد کشور می‌شود، پس از مدتی توسط خودروسازان داخلی به صورت SKD (مونتاژ در داخل) تولید شود. قانعی ادامه داد: قطعا در این زمینه از خودروسازانی استفاده می‌شود که توان راه‌اندازی کارخانه‌ها و تامین قطعات را داشته باشند که در حال حاضر گروه بهمن به مرحله مورد نظر ما رسیده است. همچنین در حال مذاکره با چند شرکت دیگر برای رفع مشکل خدمات پس از فروش خودروهای ون هستیم.

وی یادآور شد: در دومین جلسه این کمیته، تفاهم‌نامه‌ای برای تولید ون میان ستاد تبصره ۱۳، وزارتخانه‌های صنایع و نفت تنظیم و نهایی شد.

معاون توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی تبصره ۱۳همچنین معطلی چند ماهه حدود ۳۰هزار دستگاه تاکسی در پارکینگ شرکت‌های خودروساز و واگذار نشدن آنها را مربوط به اختصاص این تعداد تاکسی به مسافربرهای شخصی در فاز دوم ساماندهی مسافربرهای شخصی اعلام کرد و گفت: فاز دوم ساماندهی مسافربرهای شخصی شروع شده و تاکسیرانی‌های سراسر کشور تاکنون ۱۹۴۰ خط را برای مسافربرهای شخصی تعریف کرده‌اند و این افراد از هفته آینده می‌توانند، وارد مراحل بانکی تعویض خودرو شوند. وی اظهار کرد: مسافربرهای شخصی که مدل خودرو آنها از سال ۸۱ تاکنون است، به رنگ تاکسی‌های فعلی در‌آمده و پلاک و کارت تاکسی دریافت می‌کنند. همچنین به مسافربرهایی که مدل خودروی آنها متعلق به سال‌های ۷۲ تا ۸۰ است، مجوز داده می‌شود که یا به صورت شخصی فعالیت کرده یا خودروهای خود را با تاکسی معاوضه کنند.

قانعی در پاسخ به این سوال که آیا قرارداد جدیدی برای تامین اتوبوس در تبصره ۱۳ سال ۸۶ منعقد می‌شود یا خیر، گفت: ظرفیت کارخانه‌های تولید اتوبوس در کشور محدود است و آنها نمی‌توانند کلیه تعهدات خود را یکباره تامین کنند. به همین دلیل خودروسازان نتوانسته‌اند تاکنون تعهدات سال ۸۵، تبصره ۱۳ را به طور کامل انجام دهند.

معاون توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی تبصره ۱۳ ادامه داد: برای انعقاد قرارداد تامین اتوبوس‌های سال ۸۶ به سراغ خودروسازانی می‌رویم که ظرفیت‌های خالی برای تولید اتوبوس داشته باشند. وی یادآور شد: برای تولید اتوبوس‌های تبصره ۱۳ در سال ۸۶، قرارداد جدید با خودروسازان منعقد می‌شود. برخی از مسوولان در ستاد تبصره ۱۳ پیش از این اعلام کرده بودند که سهم واردات ون در سال ۸۶ حدود ۶۰هزار دستگاه است، اما یک مقام آگاه در وزارت کشور به تازگی اعلام کرد برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای واردات فقط پنج‌هزار دستگاه ون بوده که به تازگی برای خرید همین میزان ون نیز ستاد تبصره ۱۳ دچار مشکل شده است.